9. mai 2020

En gjenbruks-art quilt: "En seilbåt på jeansbølger"



I vinter ble jeg oppmerksom på en konkurranse i regi av Singer, Pfaff og Husqvarna. Konkurransen "I care" gikk ut på å sy noe nytt av gamle tekstiler - med en symaskin fra en av disse produsentene.
Nå er vinneren kåret - og det var ikke meg 😎

Konkurransen hørtes veldig spennende ut og ga meg anledning til å bruke en Singer-maskin jeg vant i en sykonkurranse (!) for noen år siden. Synd å si, men denne maskinen har jeg nesten ikke brukt. Jeg er en svoren Bernina-bruker, og har to slike maskiner på syrommet mitt.

Men denne seilbåt-art quilten er altså sydd med Singer Confidence. Det var faktisk veldig lærerikt å bruke en annen maskin enn den jeg vanligvis syr med (Bernina QA440).
Lærerikt var det, ja. Og til dels veldig frustrerende siden jeg er vant til å sy med en mye mer avansert (og bedre) maskin.

Alle materialer jeg har brukt er altså biter av brukte tekstiler:

  • Dynetrekk
  • Laken
  • Silkeskjerf
  • Jeans
  • En veske
  • Noen sider fra en gammel bok
  • Et frottehåndkle (som mellomlag, istedenfor vatt)
  • Gardin til baksiden


Jeg har sydd noen lignende jeans-bilder tidligere, så ideen er ikke ny. Her, her, her og her finner du de art quiltene jeg tidligere har sydd av jeansstoff. Og her, her og her finner du andre ting jeg har sydd av gamle jeans.
Men det er gøy å sy slike bilder, og jeansstoff er utrolig fascinerende med sine forskjellige farger. I tillegg kommer effekten av slitasjen slike bukser går igjennom. 

Her var det altså bare å slippe fantasien løs, klippe og sy.
Denne gangen hadde jeg ingen tekst som inspirajonskilde. Jeg hadde få planer da jeg begynte og ideene dukket opp underveis. Som å bruke papir i tillegg til tekstiler. Her og her har jeg fortalt mer om hvordan papir fra gamle bøker kan brukes i art quilter.

Litt håndsøm måtte til også for å få dette til å bli et ekte symaskinpoesi-bilde. Tråden jeg har brukt er ikke akkurat gjenbrukt, men likevel litt historisk. De franske knutene er brodert med hekletråd fra 70-tallet, grantrærne på holmen er sydd med ullbrodergarn, rester fra en Bergensbunad sydd i 1992.

Denne art quiltens størrelse er 43 x 53 cm. I tillegg kommer det noen cm pga hempene.

"En seilbåt på jeansbølger" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


  

  









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar