9. oktober 2017

En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme



Noen ganger oppstår det en helt spesiell nærhet til et bilde mens jeg syr. En slik nærhet føler jeg til "En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme".
Kanskje kommer det av at dagene mine har vært ganske tunge i det siste, mens jeg samtidig (eller kanskje derfor?) har konsentrert meg om budskapet i denne vakre salmen av Svein Ellingsen.
Så mye livsvisdom, så mye håp og trøst det er i disse ordene. Uansett hvor vanskelig livet tidvis føles, så er ønsket alltid der om at mismotet viker og at gleden vender tilbake til livet.
Mens bildet mitt har vokst fram, har jeg omformulert den første linjen til "en bønn er gjemt i hvert sting jeg syr".


Svein Ellingsen skrev denne salmen allerede i 1975, men den kom ikke med i salmeboken før i 2013. (Salme 677).
Den nydelige melodien er ved Trond Kverno.
Hele salmen kan du høre i dette opptaket fra Nrk sin maratonsending i 2014 "Salmeboka minutt for minutt" (25.episode, innslag nr.14, 58:35). Du kommer direkte til opptaket, når du trykker på linken.



En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme
av Svein Ellingsen


En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme:
Vår Gud, la gleden aldri bli tatt fra oss.
La gleden føre livet frem til modning
igjennom alt som møter oss på jorden.

Vi ber deg, Gud: La gleden alltid finnes
som en usårlig kjerne i vårt indre!
La gleden fylle våre sinn med jubel
når vårbrudd efterfølger golde dager!

Vi eier del i Kristus-livets rikdom!
Å, hvilken grunn til uopphørlig lovsang!
Vi skal få leve under Nådens hvelving
fra dåpens daggry til vår siste time!

Vi ber deg, Gud: La gleden over livet
få bringe oss tilbake til vår neste,
selv om vi ennå gjemmer oss bak murer
og, blinde for din godhet, går og klager.

Hver stund som hjertet slår, skal bønnen lyde:
Vår Gud! La gleden aldri bli tatt fra oss!
La gleden gi oss kraft så vi kan leve
for dem som trenger oss vår tid på jorden.
Amen.


Jeg måtte benytte meg av anledningen til å ta et bilde ute i det fine høstværet.
Alltid fascinerende å se naturens lys og skygger på kunsten min.


Igjen har jeg støtt på et gammelt "problem"... og funnet ut at det ikke er et problem, bare en kjensgjerning: jeg klarer ikke å få med alt i ett bilde. Det er ofte så mange tanker og følelser rundt en tekst, at jeg må være fornøyd om jeg klarer å gi uttrykk for noen av dem. Sånn er det bare.

Og slik er altså min fortolkning av "En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme".
Størrelsen på bildet er bredde 51 cm og høyde 47,5 cm.
"En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


En bønn er gjemt i hjerteslagets rytme


Jeg har frihåndsquiltet over hele bunnen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar