11. desember 2015

"Var inte rädd"




"Var inte rädd" er en svensk salme, som jeg har fått et nært forhold til. Siden både teksten og melodien gjør et sterkt inntrykk på meg, har jeg lenge hatt lyst til å sy en art quilt til salmen.
Ideen måtte modnes en stund. Det er alltid en utfordring å prøve å få fram noe av stemningen i ord med så dypt innhold.

Salmen (salme 256 i "Den svenska psalmboken") er skrevet av Ylva Eggehorn, mens det er Lars Moberg som har laget melodien.
Denne salmen har en helt spesiell historie, som du kan lese om her.


Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken,
ett namn som skyddar dig nu när du går.
Din ensamhet har stränder in mot ljuset.
Var inte rädd, i sanden finns det spår.

Han älskar dig, han väntar dig i kväll,
en kväll när du förstår hans hemlöshet
och hur han längtar efter dina steg.
Från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn.
Du ser den inte nu, men färdas dit.
En dag skall du bekänna högt hans namn,
hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg. En dag blir natten vit.
En dag och stjärnor växer ur hans famn.
Var inte rädd, det finns en mörklagd hamn.
Du ser den inte nu, men färdas dit.


Og her er altså min art quilt-fortolkning av "Var inte rädd".
Den mørke bakgrunnen består av avlange biter som er sydd sammen gjennom vatt og bakstykke.
Stoffbitene (som er til dels veldig små) er festet til stoffet (slik jeg alltid gjør) med "fusible web" ... hva det nå enn heter på norsk. Hele bildet er så frihåndsquiltet, stort sett med Fufu-tråd, trådtypen jeg bruker mest av i quiltingen min.

Bildets størrelse er høyde 44cm x bredde 51cm










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar