12. mai 2020

Peontid ~ inspirert av Ernst Orvil

   


"Peontid" av Ernst Orvil
 


Og nå er det peontid... 
Dette diktet med sine få ord satte i gang en aldri så liten kunstnerisk prosess hos meg.
Peoner... rosa... rosa er en farge jeg aldri bruker... hmmm... kanskje skal jeg det nå?

Og plutselig fikk ordene om peontid en litt annen betydning for meg: nå er det tid for å utfordre meg med en farge som jeg ikke elsker...
Det fine er at jeg etter hvert trivdes mer og mer med denne fargen som absolutt ikke "er meg". 

Jeg startet med å sy noen wonky log cabin lapper i rosa. Mens jeg holdt på med dem, bestemte jeg meg for å kombinere rosafargen med noen vårgrønne stoffer.
Det er alltid en fase mens jeg syr der jeg føler at jeg har kjørt meg fullstendig fast - årsaken ligger nok mest av alt i at jeg har minimalt med planer når jeg begynner på et bilde.
Dette gjaldt helt spesielt for denne art quilten. Jeg startet med å sy de rosa lappene først hver for seg og så  sammen og måtte virkelig klø meg i hodet for å finne ut hvordan jeg skulle få festet det grønne rundt dem.

En stund trodde jeg at jeg ville være ferdig etter at jeg hadde frihåndsquiltet over blomstene og bakgrunnen. Men den gang ei, her manglet det helt tydelig noe for å kunne bli kalt symaskinpoesi. Det som manglet var selvsagt applikasjonene, som jeg jo bruker på (nesten) alt jeg lager. Og voilà! Peonene var plutselig i full blomst. 

Størrelsen på "Peontid" er
høyde  49,5 cm
bredde 45 cm

"Peontid" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



 

 


2 kommentarer:

  1. Eit utruleg flott bilde - her kjem ein rett inn i sommarens blomstrande poesi :-) Mvh Hildegunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk for en veldig hyggelig kommentar.
      Jeg ble veldig fornøyd med sluttresultatet - etter noen desperate øyeblikk da jeg ikke visste min arme råd :)

      Slett