5. desember 2019

Papir og tekstil 2


For litt siden fortalte jeg om at jeg hadde testet ut bruken av papir fra gamle bøker til art quilter.
Utprøvingen fortsetter - igjen som svar på en utfordring i Facebook-gruppen "Art Quilts". Denne gangen er temaet "Tree". Og det slo meg straks at et tre klippet ut av papir måtte jo være tingen.
Denne gangen tok jeg ut sider fra min over 40 (!) år gamle dictionary  fra videregående. Det er ikke mange illustrasjoner i boken, men jammen fant jeg én fugl, en mini-ugle, som kunne plasseres opp i et tre.
Du kan lese det forrige blogginnlegget om papir og tekstil her.

Jeg behandlet også denne gangen papiret med "Liquitex medium", men her går det sikkert an å bruke "hva som helst" som kan gjøre papiret sterkere.
Et annet tips er: bruk tynnest mulig symaskinnål for å unngå "store" hull og for å unngå at papiret revner. For det kan fort skje hvis det er snakk om smale biter. Dette merket jeg godt når jeg sydde over de tynneste partiene på grenene. Vanligvis bruker jeg nål nr.90 når jeg driver med art quiting. Her har jeg brukt nål str.70.

Bakgrunnen laget jeg av noen biter som ble til overs da jeg sydde spisebrikker for noen år siden. Det er jo sånn med meg og sikkert med mange andre, at å kaste slike "store" stoffbiter er uaktuelt. Så de har ligget vellagret og ventet på at jeg skulle få bruk for dem. Visste jeg det ikke at den dagen ville komme en gang...

Bunnen er frihåndsquiltet etter innfallsmetoden.
Bildets størrelse er 15x20cm.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents",  sa den amerikanske kunstneren  Bob Ross i sitt tv-program "The Joy of Painting".
Og dette tenker jeg ofte på når jeg syr mine bilder. For feil skjer, jeg klipper feil, jeg syr feil... og det må fikses på en eller annen måte. Hvilket igjen alltid, uten unntak, fører til noe fint og noe jeg ikke hadde kommet på hvis det ikke hadde vært for "feilen".
Og en slik lykkelig feil skjedde med dette treet også. Jeg skulle stryke over det - gjennom et papir - med lett hånd. Joda... papiret satte seg fast i tekstilmediet og jeg måtte rive det av. En del av treet fulgte selvsagt med og det var ikke annet å gjøre enn å klippe flere grener og noen biter for å dekke over hullene i trestammen. Og bildet ble jo ikke annet enn enda finere.
We don't make mistakes; we just have happy accidents.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar