15. august 2017

Rillestrikket sjal


Samtale mellom meg og min datter tidligere i år:

* Jeg har så lyst på et enkelt hvitt sjal.
- Det kan jeg godt strikke til deg. Skal finne en spennende oppskrift!
* Jeg sa at det skal være et enkelt sjal.
- Men litt forskjellige hvitnyanser kan jeg vel bruke?
* Nei.
- Ikke en gang litt effektgarn...?
* Nei.
- Men noe mønster da...?
* Nei.
- 😱


🎉 I dag er mitt yngste barn, min fineste, eneste datter Amanda 21 år! 🎂
🎉🎂🎉 Hipp hurra! 🎉🎂🎉

Og ikke visste hun tidligere i år, at denne samtalen vi hadde, skulle føre til en bursdagspresang i august.
Litt rart å gi et alpakka-sjal i gave mens det fortsatt er sommer, men det er jo ikke tvil om at med tid og stunder får hun garantert bruk for noe varmt rundt halsen ☃❄❅❆


Oppskriften er svært enkel:

  • 300 g Viking Eco Alpakka
  • Rundpinne nr. 7
  • Legg opp 3 masker.
  • Ta en maske løst av i begynnelsen av hver omgang, etterfulgt av et kast.
  • Strikk pinnen ut, men strikk alltid den siste masken vrang.
  • Fortsett rillestrikk til det nesten ikke er garn igjen (eller ønsket størrelse). Da jeg avsluttet, hadde jeg 171 masker på pinnen.
  • Fell løst av.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar