12. november 2018

Sokker på to pinner


 

Strikking har jeg gjort mye av. Men så for noen år siden, mens jeg produserte x-antall votter i en periode (og overså den økende smerten så godt det lot seg gjøre), klarte jeg dessverre å strikke på meg golf(!)albue og en betennelse som aldri blir helt borte. Dette forteller jeg til advarsel for alle som måtte oppleve noe slikt! Ta en pause!
Så i det store og hele strikker jeg lite. I høst har jeg strikket litt - og kjenner godt at tiden er inne for en strikkepause igjen.

For noen uker siden leste jeg om Frelsesarmeens kampanje 💖 "Sokker som varmer" 💖 Jeg fikk veldig lyst til å delta i dette, men måtte først finne en oppskrift som ville være skånsom for armen min.
I et gammelt strikkeblad fra Finland fant jeg en oppskrift for sokker på to pinner. Den viste seg å være ikke mindre enn genial! Derfor har jeg justert den litt og oversatt den til norsk slik at flere kan prøve den ut.

Det var en glede å strikke disse sokkene. Og enda større glede er det å gi dem bort.
At jeg i tillegg fikk brukt opp masse restegarn er ekstrabonus som alle med et restegarnlager vet å sette pris på 😃

Uansett hvilken oppskrift du bruker - alle strikkeglade er herved utfordret til å delta i kampanjen. Hvert sokkerpar teller!
På Facebook finner du kampanjen her og her.
Frelsesarmeen 
Postboks 6866, St. Olavs plass
0130 Oslo

Merk pakken "Sokker som varmer"



Iinas sokker på to pinner 


Størrelse 36-40

Garn: tilsammen ca. 100g
Pinner 3 ½
Sokken strikkes fram og tilbake med rette masker. 

Skaft:
Legg opp 50 masker.
Strikk fram og tilbake, 8 cm (eller den lengden du ønsker).

Hæl:
Strikk 25 m, snu, strikk 25 m tilbake.
Strikk deretter to masker sammen i begynnelsen av hver pinne. Fortsett å felle på denne måten til det er 9 m igjen på pinnen.
Strikk en gang fram og tilbake uten felling.
Øk nå 1 maske i begynnelsen av hver pinne til du igjen har 25 masker på pinnen.
Strikk 25 m, snu, strikk 25m tilbake.

(Sokk nr. 2: gjør det samme, men plukk (ikke strikk) først 25 m over på pinnen og strikk hælen med resten av maskene).

Sokk:
Fortsett så med å strikke med alle 50 masker. 
Strikk til lengden fra hælen er 12 cm (eller til sokken dekker lilletåen).

Tå:
Strikk 25 m, snu, strikk 25 m tilbake.
Fell av en maske i begynnelsen av hver pinne til det er 3 m igjen på pinnen.
Trekk tråden gjennom disse maskene.
Gjør det samme med de resterende 25 m.

Sy sammen sokken fra innsiden. Begynn fra tåen. Sy sammen hælen til slutt.

Avslutt med en heklet kant øverst på skaftet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar