27. oktober 2014

Masker


I sesong nr.2 av "Hver gang vi møtes" (2012), gjorde Ole Paus en sterk og sår versjon av Lene Marlins "Disguise". "Masken" gjorde et uslettelig inntrykk på meg. Teksten beskriver noe jeg - og mange andre med meg - kan kjenne oss altfor godt igjen i.

Det kom tydelig fram allerede i tv-programmet, at sangen er svært personlig for Lene Marlin.
I høst har hun i denne kronikken fortalt mer om hvor mye hun har slitt psykisk.
For sin åpenhet ble hun nylig tildelt Åpenhetsprisen 2014.  Prisen fikk hun sammen med tekstilkunstner Eline Medbøe. Dette synes jeg er helt strålende, siden jeg har et personlig forhold til hennes relasjonelle kunstprosjekt Minneteppet. Hadde det ikke vært for lappen jeg laget til dette kunstverket, hadde jeg kanskje aldri funnet på å uttrykke meg med mine art quilt-bilder slik jeg nå gjør.

Først et par vers fra Ole Paus'  "Masken", og så hele sangen fra "Hver gang vi møtes":

"Har du kjent det selv noen gang,
en tomhet i deg selv?
Du kan aldri leve opp til de andre,
du må ta deg sammen, ikke vis dem hvem du er."
***
"Har du drømt deg selv noen gang,
at du er et annet sted?
Der masken blir tatt bort, og all angst blir støv.
Og så, og for alltid, er du hel."

Hver gang vi møtes
Ole Paus - Masken


Mine maske-bilder er alle 31,5 x 31,5cm  store.
Bakgrunnen er 100% gjenbruk, satt sammen av biter fra gamle og velbrukte jeans. Tanken min er at det slitte stoffet med lapper og rifter symboliserer det virkelige livet vi alltid har med oss som vår bakgrunn. Og så var det disse maskene vi mer eller mindre frivillig velger å gjemme oss bak eller beskytte oss med...
Alle maske-bildene kkan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Maske 1



Maske 2




Maske 3



Maske 4





4 kommentarer: