15. mai 2015

"Diktet ditt"


Som nevnt for ikke så lenge siden, er jeg glad i Kolbein Falkeids dikt. Og spesielt godt liker jeg diktene der han med ytterst få ord får sagt så veldig mye.

Et slikt få-ords-dikt er utgangspunktet for art quiltingen min denne gangen.
"Diktet ditt" er fra samlingen "Noen skritt unna", som kom ut i 1980.


Diktet ditt

har gjemt seg på baksida av månen.
Og månen, vet du,
har bunden rotasjon.
Snur ikke ryggen til noen.

Kjekk kar sånn.


Jeg tok et bilde av et vakkert tre på julemarkedet på Liseberg i fjor.
Dette bildet har jeg trykket på et TAP-ark, og slik har jeg laget den mørke "skyggen" bak det lyse treet. Jeg har også trykket noen skygger på "skogbunnen" med TAP.
Det lyse treet har jeg laget ved å overføre det samme bildet på et "stoffark" som kan brukes i en vanlig printer. Så har klippet ut treet og applikert det på quilten.
Dette er med andre ord et mixed media-bilde.


Dette er det originale bildet
som jeg har brukt (etter en del justeringer).

Bunnen  på "Diktet ditt" er quiltet med  horisontale sømmer fra kant til kant.
Månen og treet er applikert på med frihåndsquilting. Det nederste stoffet jeg har brukt til månen, er quiltet over det hele. Så har jeg festet et tynt, lyseblått stoff over. Quiltingen under kommer fram som en fin effekt gjennom dette stoffet.

Jeg hadde problemer med å finne riktig stoff til rammen, helt til jeg kom på å lete blant alle jeansene jeg har spart på nettopp med tanke på slike formål.
Der fant jeg en blå-svart bukse, ikke for slitt, men så pass mye vasket at fargen har fått et fint brukt-jeans-preg.
Synes dette ble en veldig fin kombinasjon av nye stoffer og gjenbruk.

Denne art quiltens størrelse er bredde 46 cm x høyde 50 cm.







"Diktet ditt"











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar