26. februar 2018

"Måken" av André Bjerke




For noen år siden var jeg i Tromsø og tok bilde av denne gråmåken som spaserte for seg selv på gaten. Den var så rolig, at det gikk an å gå ganske så nær. Og siden da har jeg hatt lyst til å bruke dette bildet til en art quilt.
Nylig kom jeg over André Bjerkes dikt "Måken" - og visste straks at skulle det skje! Endelig skulle jeg få brukt bildet. Og mens idéen utviklet seg, kom jeg også på at jeg nå kunne gjøre noe jeg har hatt lyst til lenge: å sy bølger av utgåtte jeans. Noe slikt så jeg for litt siden i et art quilt-blad, og siden da har jeg hatt lyst til å prøve det ut selv.

Diktet "Måken" er fra samlingen "Regnbuen" som kom ut i 1946.
Finn Kalvik har laget nydelig melodi til den, her kan du høre på den.

"Måken" er et sommerdikt, ingen tvil om det. Så jeg drømmer om sommer, mens det fortsatt definitivt er vinter. Vi har rekordmengder av snø og i dag våknet jeg til -21 grader 😱 Kaldt er det, men heldigvis skinner solen. Og når jeg har slike forhold ute og har akkurat blitt ferdig med en art quilt, så er det bare en ting å gjøre! Nemlig å slenge art quilten oppå snøen og knipse et par bilder av den.



Måken
av André Bjerke

Ro, mitt barn, til fugleskjæret,
mange måker fant vi der,
de som bringer oss i gave
drøm om havet.
Hele dagen vil vi være
der hvor alle måker er.

Ro, mitt barn, før dagen ender,
dit hvor alle måker flyr;
se, vår lengsels fabelskute
går der ute,
under seil mot fjerne strender
og mot Sinbads eventyr.

Ro, mitt barn. Det tapte rike
skjenker havet oss igjen.
Følg den flyvende hollender!
Hav-legender
toner gjennom måkeskriket.
En Atlantis-fugl er  d e n ...

Ro, mitt barn, i blonde dage
under solens lykkehjul...
Måken bringer oss i gave
drøm om havet;
måken det er  b ø l g e s l a g e t
som har skapt seg om til fugl!



Og så litt om selve art quilten:

Måkebildet er overført til bakgrunnen med Transfer Artist Paper, som du kan lese om ved å klikke på ordet i emneregisteret til høyre.

Bildet er trykket på et stoff som jeg har farget selv. Solen er også laget av et selvfarget stoff.

Så var det havet. Det har jeg sydd av strimler fra noen velbrukte jeans. Det var virkelig fascinerende å se hvor effektfullt det ble.
Rammen er også laget av brukte jeans.

Bildets størrelse er bredde 38,5cm og høyde 47cm.





"Måken"



 



2 kommentarer:

  1. Så fint! Likte din kreative måte å lage havet på ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt lyst til å prøve jeans-effekten en stund, så det var morsomt at det ble så bra som det ble. Bildet er allerede solgt, så da kan jeg kanskje gjenta suksessen en annen gang :D

      Slett