12. februar 2020

Lyset du treng finst

Dette diktet er skrevet av Helge Torvund
og er fra diktsamlingen "Alabama?" (2011)


Jeg liker korte dikt. Jo kortere, jo mer konsist, jo stÞrre er sannsynligheten for at diktet treffer meg. Lyrikernes evne til Ä si mye med noen fÄ ord gjÞr alltid inntrykk pÄ meg.
Som disse ordene:  lyset / du treng / finst
Lange sanger og enda lengre romaner er brukt til Ă„ beskrive dette denne poeten trenger fire ord til.
Hva er sÄ lyset? Noen finner lyset i naturen, andre i sine barns Þyne eller i sin tro. Uansett hvem du er eller hvor du befinner deg i livet, sÄ finnes det et lys - ogsÄ for deg. Ditt lys.

Det er en stund siden jeg ble oppmerksom pÄ dette lille diktet.
Ganske umiddelbart visste jeg at en gang i framtiden ville det bli symaskinpoesi av det. Det var nettopp de fÄ ordene - som jo rommer sÄ mye - som var utfordringen.
SÄ tanken har modnes, ideene har kommet og gÄtt. Helt til jeg plutselig visste.

Tanken var Ä ha mye mÞrkt og litt lyst i bildet. Men lyset tok fort overhÄnd og det er jeg glad for!
Bunnen til denne art quilten er bygget opp som et slags lappeteppe. Bortkastet arbeid, mener noen. AltsĂ„ Ă„ legge sĂ„ mye arbeid i noe som likevel til slutt dekkes over med andre stoffbiter.
Men der er nÄ slik jeg gjÞr det, gÄr grundig til verks. Etter at denne bunnen var ferdig, frihÄndsquiltet jeg over den med loddrette sÞmmer. Dels for at at det skulle vÊre greit Ä jobbe videre med art quilten, men fÞrst og fremst for Ä lage enda en ny effekt (som ogsÄ etter hvert ble i stor grad dekket over).
Men poenget er at de forskjellige stoffbitene sammen med quiltesÞmmene kan skimtes i bakgrunnen - hvilket ogsÄ var tanken og meningen.

Selve motivet har jeg laget av hundrevis av smĂ„, bĂžlge-formete stoffbiter. De er festet til bunnen med Steam-a-seam. Jeg har frihĂ„ndsquiltet over hver eneste bĂžlge, altsĂ„ enkeltvis. Og til slutt har jeg frihĂ„ndsquiltet rundt hver av dem.
Den som er kjent med "fusible web" vet at S-a-S kan vÊre en utfordring. Klissete synÄl og pÄfÞlgende rÞket trÄd var en gjenganger mens jeg holdt pÄ med dette bildet. Dette fÞrte til mang en frustrerende ekstra stopp i arbeidet.
SĂ„nn er art-quilt-livet...

Jeg hadde lyst til Ä bruke litt gull for Ä gi bildet enda litt mer varme. Jeg brukte gulltrÄd til Ä sy rundt noen av bÞlgene med.
I tillegg brukte jeg lutradur som jeg har malt over med gullfarget akrylmaling (klikk her for Ă„ lese om lutradur!)
Lutraduren klippet jeg ogsÄ i bÞlgete strimler og sydde dem fast til bildet med gulltrÄden.

Øverst pÄ bildet har jeg sydd hele diktet for hÄnd med moulinégarn, ogsÄ i gull.

Bildets stĂžrrelse er
bredde 48 cm
hĂžyde 56 cm

"Lyset du treng finst" kan kjĂžpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Ps. Denne art quilten er nÄ Ä finne pÄ "No Limits", en virtuell utstilling hos SAQA.


Lyset du treng finst



 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar