3. januar 2016

"Du lever" av Hans Børli


Til minne om min bror Teppo (1962-2016)





Du lever
av Hans Børli

Du rusler gjennom skogen,
med sol på hendene dine
som varmen av blyge kjærtegn.
Da trår du på en kongle på stien,
kjenner det mjuke trykket av den
gjennom sålen på skoen din.
En liten hendelse, liten at
den nesten er ingenting.
Men vær hos den
med hele ditt menneske.
For det hender deg på Jorden dette.
Du lever. Lever.



Helt fra jeg begynte å planlegge dette bildet, hadde jeg ett mål i hodet: konglen måtte på plass et eller annet sted. Men så begynte treet å vokse fram. Jeg trodde jeg holdt på å lage en furu (->kongler), men treet ble ganske raskt fullt av både blader og blomster. Livets tre?
...men denne konglen, da? Jeg gjorde faktisk et forsøk. Viste det fram, og blant kommentarene fra mine julebesøkende barn, hørte jeg et tørt: "den ligner mer på et beltedyr".

Javel... det var den konglen. Da var det bare å plukke vekk alle quiltestingene og selve motivet.
Og jeg fant ut at konglen slett ikke var så viktig. Det er jo ikke den som er det store poenget, men livet.

Dette bildet har jeg sydd samtidig mens min kjære lillebror Teppo, kjempet med kreftsykdom. Jeg avsluttet bildet dagen etter at han gikk bort.

Livet er skjørt.
Livet er summen av mange små hendelser, en kongle på stien, sol på hendene dine.
Små og store bevis på at du er her på jorden. Og at du lever. Ikke glem det!

Bunnen er sydd sammen av lapper som jeg så har frihåndsquiltet over. Også rammen kom på plass før jeg laget selve motivet.
Treet er bygget opp av mange avlange strimler. De lengste har jeg "flettet" sammen, og fylt etterpå på med litt kortere biter.
Både trestammen, bladene og blomstene har jeg så (selvsagt) frihåndsquiltet over.
Rammen fikk en siste finish med enkel stippling, som gir akkurat den fine, ikke for dominerende, effekten jeg ønsket meg.

Bildets størrelse er:  bredde 45 cm x høyde 54 cm

"Du lever"

        




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar