11. november 2019

Papir og tekstil


Jeg har mange viktige steder for art quilt-inspirasjon. Blant dem er en Facebook-gruppe som enkelt og greit heter "Art Quilts". Og den aller viktigste er den internasjonale organisasjonen for art quiltere, SAQA.
Hvorfor jeg nevner dette nÄ? Rett og slett fordi disse kildene er den direkte Ärsaken til at jeg satte tidligere i hÞst i gang med Ä teste ut bruk av papir fra gamle bÞker i tekstilkunsten min.
Jeg er slett ikke den fÞrste til Ä gjÞre dette, men som jeg oftest gjÞr, fant jeg ogsÄ denne gangen ut av ting pÄ egen hÄnd.
Og gjorde det kanskje litt annerledes enn andre fĂžr meg? Hvem vet...

Det fÞrste papirforsÞket kom i gang som et svar pÄ to forskjellige utfordringer.
Den ene utfordringen kom fra Art Quilts-gruppen og gikk ut pĂ„ Ă„ lage et "postkort" som beskriver meg som person. Siden jeg i tillegg til tekstilkunsten ogsĂ„ leser mye, kom ideen om Ă„ ta i bruk noen gulne sider fra en Ă„tti Ă„r gammel bok.

Den parallelle utfordringen kom fra en Facebook-gruppe for SAQA-medlemmer: "100 days of creativity".
Medlemmene postet der sine kunstneriske prosesser av ymse slag, noen hver dag, andre mye sjeldnere. Jeg havnet et eller annet sted midt i mellom.
Å delta i dette, gjorde at ogsĂ„ jeg begynte Ă„ tenke enda mer kreativt enn jeg ellers gjĂžr. Og dette bildet med papirblomster ble dermed mitt bidrag til ogsĂ„ denne utfordringen.

Sidene var noe skjÞre og det var helt klart at de ikke ville tÄle Ä bli sydd igjennom. Etter litt fundering fant jeg ut at jeg kunne male over sidene med flytende medium (som jeg ellers bruker til Ä gi Inktense-fargene mer intensitet og styrke).
Og dette funket jo bra. NÄr sidene var tÞrre igjen, var det bare Ä klippe ut blomster og sy dem pÄ bildet.
Bunnen frihÄndsquiltet jeg fÞr blomstene kom pÄ plass. Bunnstoffet er forÞvrig en prÞvelapp pÄ marmorering med en melblanding. Det kan du lese mer om her.
Denne lille art quiltens stĂžrrelse er 15x20 cm.




NĂ„ har jeg  nettopp gjort ferdig en ny liten art quilt med papirblomster. Den har fĂ„tt navnet "Bloom where you are planted".
Foranledningen denne gangen er en "silent auction" som vil finne sted i SAQA Conference 2020.
Det er alltid klare instrukser om stÞrrelse i slike sammenhenger, og art quiltene til denne auksjonen skal ikke vÊre stÞrre enn rundt 15x20 cm (helt nÞyaktig i amerikanske mÄl: 6x8"). Det er ogsÄ viktig at kantene avsluttes pÄ enklest mulig mÄte pÄ grunn av mÄten bildene blir stilt ut pÄ.
Bakgrunnen til dette bildet bestĂ„r av en prĂžvelapp jeg fiklet med for en stund siden.  Det var bare Ă„ sy noen strimler rundt den og bunnen var ferdig.
Her valgte jeg Ä prÞve meg pÄ tulipaner. Stilkene og bladene er sydd av thaisilke. Den gangen tok jeg ut sider fra min gamle engelsk-ordbok som jeg brukte pÄ videregÄende. AltsÄ ikke helt ny, den boken heller...
NĂ„ skal dette bildet videre til Toronto der neste Ă„rs konferanse arrangeres.


"Bloom where you are planted"

  





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar