10. august 2017

En løper av brukte jeans


Noen ganger må man bare slå til, når en idé plutselig dukker opp i hodet.
Jeg holdt på å bla i noen gamle quilteblader, da jeg oppdaget at jeg i tankene samtidig  havnet i planleggingsstadiet for en ny løper til spisebordet mitt.
Tanken  på å sy av jeansstoff virket så pirrende, at jeg så ingen grunn til å motstå fristelsen.

Jeg har spart på mange utslitte jeans i mange år. Med fire barn, har lageret blitt nokså stort - og selv om barna er blitt voksne, dukker det likevel stadig vekk opp noen "nye" bukser der. Og det er fint, for når en har jeans fra en tidsperiode på rundt 25 år (!), så er  det store variasjoner i både fargeutvalget og stoffkvaliteten.
Og jeg kan love deg at det har vært stor utvikling på dette området, fra ganske kraftig og robust stoff på 90-tallet, til dagens elastiske, tynne stoffer.

Uansett tidsepoke, jeansstoff er jeansstoff. Utvasket og ferdig krympet og tåler nesten hva som helst.
Gamle jeans er veldig fascinerende å sy av. Det har jeg gjort mange ganger før, som da jeg sydde disse grillvottene og disse grillvottene og disse, denne art quilten og disse fire art quiltene, disse spisebrikkene. Og denne iPad-mappen. Og mye mer før alt dette.

Det er veldig gøy å sy, når du ikke helt vet hvordan sluttresultatet kommer til å bli. Mens arbeidet skrider fram, dukker nye ideer opp... mens andre forsvinner...
Og denne gangen ble det altså en løper jeg sydde. Det er ikke mer å si om hvordan det gikk til, enn at jeg skar biter og sydde dem sammen etter innfallsmetoden.
Så var det bare å plassere verket på bakgrunnsstoff & vatt og frihåndsquilte i vei. En liten rest av en blonde havnet også på løperen.
Og kantbåndet er laget av et Kaffe Fassett stoff, som har ligget lenge og ventet på at jeg skulle finne på noe fornuftig å bruke det til. Hvilket jeg altså gjorde nå 😊

Løperens størrelse er 34 x 120 cm




 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar