23. august 2018

"Sommerøya" av Inger Hagerup



"Hav og himmel kinn mot kinn..." Jeg er sikkert ikke den eneste som "hører" Finn Kalviks stemme sammen med disse kjente ordene.
Inger Hagerup (1905-1985) sitt dikt "Sommerøya" ble opprinnelig publisert i "Småskolens lesebøker 5" som kom ut i 1957. Thorbjørn Egner var redaktør for denne bokserien bestående av seksten bind. Han skrev mye selv, men fikk også sine samtidige forfattere til å bidra med tekster. Og Inger Hagerup skrev altså "Sommerøya" til en slik lesebok.
Finn Kalvik og Inger Hagerup samarbeidet om flere prosjekter. "Sommerøya" kom første gang ut i 1986 på platen "Lille persille" med 26 barnerim av Hagerup.

Høsten kommer snart, det er ingen tvil om det. Men da jeg kom på dette lille diktet, fikk jeg veldig lyst til å holde fast på sommerstemningen en liten stund til.
Litt tidligere i år sydde jeg et annet hav-bilde, "Måken" (det kan du kan lese om her). Til dette bildet brukte jeg utgåtte jeans og var (og er) veldig fornøyd med sluttresultatet. Med dette nye bildet fikk jeg anledning til å bruke samme teknikken en gang til.

Himmelen er sydd sammen av stoffbiter i blå og turkise fargetoner. Bakgrunnen på måkestoffet har jeg malt selv. Det har jeg skrevet om her.
Havet er altså bygget opp av jeans-strimler som jeg så har frihåndsquiltet over.
Ellers er det en del applikasjon på dette bildet.

Bildets størrelse er bredde 42 cm og høyde 62 cm.


"Sommerøya"







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar