18. juli 2020

"Facklorna" - inspirert av Edith Södergran





      
Facklorna
av Edith Södergran

Jag vill tända mina facklor över jorden.
Min fackla skall stå
på varje nattlig gård
i alperna, där luften är välsignelse,
i tundrorna, där himlen är melankoli.
O min fackla, lys i ansiktet på den förskräckta,
den förgråtna, den förmörkade, den förorenade.
En mild gud räcker er sin hand:
utan skönhet lever människan icke en sekund.



Jeg er en heldig eier av
diktsamlingen "Min lyra" fra 1929

Den finlandssvenske lyrikeren Edith Södergran (1892-1923) har inspirert meg flere ganger til å sy en art quilt. Litt lenger nede finner du linker til innlegg der jeg forteller om både de andre art quiltene og litt mer om Edith Södergran, som til tross for sitt korte liv, satte varige spor som en av de første som skrev modernistiske dikt på svensk.

Jeg har brukt en egenutviklet teknikk til denne art quilten. Den samme teknikken har jeg brukt også her og her
Den går rett og slett ut på å "veve" med poppana-bånd over en bunn. Jeg syr så båndene fast til bunnen, gir dem farge ved å bruke Inktense-stifter og avslutter ved å børste over båndene slik at kantene blir rufsete.
Hvordan jeg fant på dette? Jo, jeg hadde en farmor som var et helt fantastisk dyktig håndarbeidsmenneske. Hun kunne alt av søm, kniplinger, hekling, strikking. Og veving. Jeg arvet flere spoler av poppana-bånd etter henne. Og nå har jeg endelig funnet noe jeg kan bruke dem til.
Hva poppana er? Et smalt bomullsbånd, skåret på skrå. Når det veves med dette båndet, er sluttresultatet en robust vevnad (=poppana) med en myk overflate. Brukes til løpere, klær, vesker... Dette er en finsk oppfinnelse og svært vanlig i bruk der borte, av en eller annen grunn ikke så veldig mye her i landet.

Bunnen til denne art quilten er bygget opp av små lapper. Oppå disse lappene har jeg så laget et poppana-gitter.
Den abstrakte figuren er firhåndsapplikert.
Jeg har sydd mange små perler øverst på bildet. Der har jeg også håndbrodert franske knuter i en rød-oransje nyanse. Det er litt håndsøm også nederst på bildet med blått.

Størrelse:
høyde  35 cm
bredde 29 1/2 cm

"Facklorna" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Og her finner du de andre art quiltene jeg har sydd til Södergrans lyrikk:

Facklorna


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar