25. juli 2020

Evig herlighet - inspirert av et dikt av Marte Huke


Jeg ble inspirert Marte Hukes dikt "Evig herlighet" til å sy denne art quilten.
Marte Huke, på sin side, ble inspirert av Joh 12, 24-26  til å skrive diktet. Diktet står i antologien "Bibeldikt". 

Jeg har forøvrig fått inspirasjon fra den samme diktsamlingen også tidligere. Her finner du art quilten "Nåden pustar".


Evig herlighet
av Marte Huke

Hvetekornet synker ned i leiren
åpner skallet
så kimen kan våkne
spiren skyves ut

I godt vær kan hveten vokse
bli et strå, bli et aks
der nytt korn modner i tette rader

Hveten vet ingen ting om brødet

Når du blir til jord, når du blir hvete
skal lyset finne veien til deg
Da har du glemt alt om elsk og forakt




Denne gangen valgte jeg å gå helt abstrakt. 
Jeg ville holde motivet enklest mulig, og har derfor brukt "paper foundation piecing" som teknikk. Teknikken i seg selv er ikke av det enkleste slaget, men sluttresultatet blir enkelt og stilrent.
I tillegg ønsket jeg å holde meg til kun to farger når det gjelder både stoff og tråd: lilla og en farge et sted mellom grønt og grått.

Det er frihåndsquilting over hele bunnen.
Nederste kant fikk en buete form. En liten ekstra finesse er et frihåndsquiltet hjerte øverst til høyre.

Bredde: 35 1/2 cm
Høyde i midten av art quilten: 60 cm

"Evig herlighet" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Evig herlighet


  

Detaljer.
Legg merke til det lille hjertet jeg har laget i art quiltens øverste hjørne til høyre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar