7. april 2019

"Ljusfälten" - inspirert av Edith Södergran




Ljusfälten

av Edith Södergran

Jag har krafter. Jag fruktar ingenting.
Ljus är himlen för mig.
Går världen under - 
jag går icke under.
Mina ljusa horisonter stå
över jordens stormande natt.
Träden fram ur det gåtfulla ljusfält!
Oböjlig väntar min kraft.


Noen ganger trenger jeg ekstrasterke ord å lene meg mot, nærmest en besvergelse for å overbevise meg selv om at også dette vanskelige vil en gang gå over.

Disse ordene skrevet av Edith Södergran i 1918 har en slik kraft i seg. Det måtte bli en "kraftfull" art quilt ut av dem.
Siden Edtih Södergran er en av mine store favoritter, er dette ikke første gang jeg er inspirert av henne.  Under finner du linker til de to andre art quiltene og du kan også lese mer om denne poeten fra Finland, en av de aller første modernistene innenfor nordisk lyrikk.
En önskan
Stjärnorna


Denne art quiltens bunn er bygget opp av et oransje midtfelt som jeg har laget med chenille-teknikk. (For eksempel her kan du lese mer om den.)
De turkise sidene med oransje innslag er bygget opp av mange avlange biter som jeg har frihåndsquiltet over. De burgunderrøde og turkise strimlene er frihåndsapplikerte.
Det går noen oransje linjer gjennom bildet, håndsydd med moulinegarn. Oppå disse har jeg festet perler i oransje og mørkerødt.

Høyden på bildet er 52cm.
Bredden er litt varierende siden jeg har valgt å ha ujevne, bølgende kanter. Bredden oppe og nede er 40cm.

"Ljusfälten" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

"Ljusfälten"

 


 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar