10. juli 2020

Jeg har vært på vei hjem helt siden jeg dro



Dette lille bildet på 30x30cm er min respons på en utfordring for de europeiske medlemmene av Saqa.
Temaet denne måneden er "home".

"Hjem" er et litt komplisert begrep for meg. Gjennom mine nesten 60 år har jeg flyttet altfor mange ganger, både innenfor og over landegrenser. Etter rask telling kommer jeg nå fram til 13 forskjellige boliger som har vært "hjemme" for meg. To ganger har jeg bodd i et annet land enn mitt opprinnelsessted, hvilket altså er Finland. Nå er jeg bosatt i det ene av "de to andre land", og siden jeg har bodd her i over 40 år, så er det plutselig Finland som blir "det andre landet", sammen med USA.

Ofte blir jeg spurt om jeg skal "hjem til Finland". Men nei, til tross for at jeg har nær familie der, er det lenge siden det var hjemme for meg.
Jeg bærer derfor med meg en vedvarende lengsel etter noe, ett sted der jeg kan si at "her hører jeg til".
Jeg tror det finnes mange slike nomader som meg i verden i dag. Selv har jeg fire barn som fyker i alle retninger med innstillingen the world is my oyster.

Jeg måtte selvsagt få meg denne koppen :)
I fjor en gang så jeg på Egil Svartdahls program "Reisen hjem" med Trygve Skaug som gjest. Der, helt på slutten av programmet, fikk vi høre et lite dikt om å reise hjem. 
Her finner du programmet, diktet finner du på 20:40. (Han har kuttet ut et par ord fra diktet siden da).

Jeg har vært
 vei hjem
helt siden
jeg dro 

Da jeg hørte disse ordene, traff de meg rett i hjertet.
Noen få ord som beskriver nøyaktig hvordan jeg har det. 

 💙 


Her er min abstrakte fortolkning av diktet.
Bunnen er sydd sammen av lapper og frihåndsquiltet.
Oppå der har jeg plassert noen flere lapper og smale stoffstriper. I tillegg har jeg malt noen striper med gull-maling. Det er også noen striper av Lutradur der, også malt med gull.
Og sist, men absolutt ikke minst, har jeg sydd for hånd med Mouliné-garn i gull. Dette ser du i øverste høyre hjørne og nederst til venstre.

Trygve Skaug har vært min inspirasjon tidligere også. 


Jeg har vært på vei hjem helt siden jeg dro




  

  

  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar