23. september 2018

Sommerfuglvinger



Sommeren er definitivt over for denne gangen. Kanskje er det derfor Anne Grete Preus sin sang  "Sommerfuglvinger" fløy inn i hodet mitt og satte i gang en ny art quilt-idé...?
Anne Grete Preus skriver nydelig musikk med reflekterende og poetiske tekster. Tenk å kunne komme på ord som "vinterens blåklokkelengtende hvitt"... så vakkert.
Jeg har også tidligere vært inspirert av Preus. Den art quilten finner du her.

Jeg har hørt Anne Grete Preus fortelle om teksten til "Sommerfuglvinger". Den viser til "sommerfugleffekten" som er en teori om at gjennom komplekse sammenhenger kan enhver handling knyttes til en annen. Nå har jeg lest litt mer om dette, og har funnet ut at det var en amerikansk meteorolog som først snakket om sommerfuglvingenes effekt en gang på 1960-tallet: "vingeslagene fra en sommerfugl i Brasil kan utløse en tornado i Texas." (Og mens jeg har "studert", har jeg funnet ut at mange land og steder er nevnt i denne sammenhengen. Min kilde er Store norske leksikon.)

Og slik er jo livet. Det blir sjelden akkurat slik vi hadde tenkt oss. Hvis jeg bare hadde gjort slik og slik... om ikke det og det hadde skjedd... Ting og hendelser henger sammen. I tankene prøver vi å lage alternative hendelsesforløp. Og kanskje drømmer vi også om å kunne fly bort fra alt som føles vanskelig.
Men også de gode tingene henger sammen med noe, påvirkes av noe. Vi kan være der for hverandre gjennom tunge dager og knuste drømmer. Dette er en sang med mye håp i...

Sommerfuglvinger kan forandre alt
Gjøre salt til søtt og varmt til kaldt
Når elva blir for stri
Og tar for mange svinger
Skulle jeg ønske at Gud hadde
Skapt meg med sommerfuglvinger.


For det som så ut til å bli
Storm og tunge byger
Det ble en fin og stille solskinnsdag
Takket være et vindpust
Fra en sommerfugls tilfeldige vingeslag.

"Sommerfuglvinger" ble første gang utgitt i 1991 på platen "Og høsten kommer tidsnok".
Du kan høre sangen for eksempel her.
Og hele teksten kan du lese her.


Da jeg begynte å legge planer for denne art quilten kom jeg på at i mitt lager av diverse håndarbeidsrariteter hadde jeg en uåpnet pakke med poppana-bånd, arvet etter min farmor for over 25 år siden. Hun var dyktig i alt innenfor hådarbeid, også veving. Siden jeg er den eneste etterkommeren med en vev (nå nedpakket og nedstøvet), havnet det litt veveprodukter hos meg.

Hva poppana er? En finsk vevespesialitet, et smalt bomullsbånd skåret på skrå. Sluttresultatet blir noe som ligner en tynn, tettvevet fillerye med myk overflate. Poppana brukes til vesker, spisebrikker, løpere, klær...




Så var spørsmålet om dette båndet kunne brukes på en art quilt.
Jeg "vevde" et nett av båndet oppå en håndmalt stoffbit, frihåndsquiltet over det hele og børstet opp kantene på båndet med en neglebørste. Og det funket jo! Kjempefornøyd med sluttresultatet. Og stolt av min helt egen oppfinnelse 😊
Oppå denne bunnen har jeg så frihåndsapplikert en sommerfugl og noen blåklokker.

Denne art quilten er firkantet, størrelse 26,5 x 26,5cm.

"Sommerfuglvinger" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Sommerfuglvinger





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar