27. april 2018

"Stjärnorna" - en art quilt inspirert av Edith Södergran





Edith Södergran (1892-1923) er en av Finlands fremste lyrikere gjennom tidene. Hun er oversatt til over førti språk, og er derfor også godt kjent utenfor sitt hjemland - dog først og fremst i Norden.
Edith Södergran kom fra en svenskspråklig familie, og skrev derfor sine dikt på svensk.


Diktene var svært nyskapende. Både det uvanlige innholdet, billedrikdommen i dem og den frie formen, gjorde at hennes dikt ikke ble møtt med stor forståelse da de kom ut. Hennes første diktsamling "Dikter" (1916) ble blant annet beskrevet som "dårdikter" av en anmelder. Den usaklige kritikken gikk selvsagt sterkt inn på Södergran. Heldigvis fortsatte hun å skrive.
I dag vet vi at Edith Södergran har påvirket flere generasjoner av lyrikere.



Edith Södergran var i høyeste grad ukonvensjonell, og brøt med datidens oppfatning av hvordan kvinner generelt og kvinnelige forfattere spesielt, skulle oppføre seg.
Södergran døde av tuberkulose bare 31 år gammel. Til tross for sitt korte liv, rakk hun å gi ut fire diktsamlinger og en aforismesamling. Den femte diktsamlingen kom ut etter hennes død.

Edith Södergran på 4 minutter - det høres vel fristende ut? Trykk her!

Det har skjedd tidligere også, at jeg har latt meg inspirere av Edith Södergran. Den gangen var det diktet "En önskan" som ga meg akutt behov for å sy.
Her kan du lese om det.

Apropos fallende stjerner, det er også et tema som jeg har sydd til før. Den art quilten finner du her.



Diktet "Stjärnorna" er fra debutsamlingen "Dikter".

    

Bakgrunnen til denne art quilten er bygget opp av et blått stoff med lysere blåe prikker/stjerner og et grønt stoff. Jeg har først frihåndsquiltet over det hele. Deretter er alle detaljene frihåndsapplikert opp på bakgrunnen.

Denne art quiltens størrelse er bredde 47cm og høyde 41cm.
"Stjärnorna" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Stjärnorna




2 kommentarer: