28. januar 2021

Inspirert av Rolf Jacobsens dikt "Bare tynne nåler - - "



Bare tynne nåler - - 
av Rolf Jacobsen

Det er så tynt, lyset.
Og det er så lite av det. Mørket
er stort.
Det er bare tynne nåler, lyset
i en endeløs natt.
Og det har så lange veier å gå
gjennom så ødslige rom.

Så la oss være varsomme med det.
Verne om det.
Så det kommer igjen i morgen.
Får vi tro.


Rolf Jacobsens dikt "Bare tynne nåler - -" er fra samlingen "Pusteøvelse" (1975).
Jeg ble veldig overrasket da jeg for litt siden oppdaget dette diktet, som jeg ikke kan huske at jeg har lest noen gang før. Det har jeg nok, men likevel har jeg ikke lagt merke til det. Veldig rart, men kanskje er det bare slik at det er en tid for alt, og nå var tiden inne for å bli inspirert av dette diktet.

Bakgrunnen til denne art quilten er bygget opp av blå remser som går diagonalt over hele bunnen.
Etterpå frihåndsquiltet jeg diagonale sømmer over det hele.
Motivene, eller hva jeg skal kalle de små stoffbitene, er så frihåndsapplikert over den ferdige bunnen.
I tillegg til applikasjon, har jeg brukt en del små glassperler i områdene med gult. Disse perlene er selvsagt festet en og en, med nål og tråd.
Legg merke til det lille hjertet jeg har applikert blant de lyse bitene.

Mål:
Høyde 45 cm
Bredde 48 cm

"Bare tynne nåler - - " kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



Rolf Jacobsen er en av mine store lyriker-favoritter og jeg har selvsagt sydd flere art quilter til hans dikt.


Bare tynne nåler - -


 

 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar