25. juli 2016

"Guds hjerte"


Guds hjerte
av Rolf Jacobsen

Guds hjerte vet vi ikke,
men vi vet
noe som overstrømmer oss
som et regn over hendene.

Hans øyne ser vi ikke,
men vi ser
usynlig lys over alle ting
som i sommernatten.

Hans stemme hører vi ikke,
men vi finner
veier overalt og spor i hjertene
og stier med lavmælt lys.


Lenge har jeg hatt lyst til å sy en art quilt til disse vakre ordene av Rolf Jacobsen (fra diktsamlingen "Sommeren i gresset" [1956]). Så vakre, stillferdige og samtidig mektige og store er de, at jeg ikke har visst hvordan jeg kunne yte dem rettferdighet.

Så falt øynene mine på noe jeg kaller "et umulig stoff" blant alle stoffene mine. Kanskje kjenner også du til slike stoffer, merkelige innkjøp, som du ikke helt skjønner i etterkant. Og nesten stygt var dette stoffet, har jeg tenkt. Og samtidig har jeg i bakhodet hatt tanken om at en dag er det nettopp dette umulige stoffet, som kommer til å være det helt rette til ett av bildene mine.
Og slik gikk det... plutselig så jeg det fantastiske fargespillet, istedenfor noen vanskelige og merkelige fargekombinasjoner.
Slik kom jeg i gang med et utfordrende arbeid. 

For hvordan skal en fange stemningen i et så fint dikt som "Guds hjerte" er?
Jeg startet med å frihåndsquilte over hele stoffet og fortsatte med frihåndsapplikasjon. I denne fasen festet jeg også litt "effekt-snor" på bildet.
Til slutt fant jeg fram moulinégarn i forskjellige farger og fylte overflaten med enkle sting. Så mye håndsøm på ett bilde har jeg nok ikke gjort tidligere. Og jeg har nytt hvert eneste øyeblikk! 

Jeg har laget noen små bilder, som jeg har festet på ferdig kanvas. Eksempler på det finner du blant annet her.
Denne gangen hadde jeg lyst til å gjøre det samme med et litt større bilde. Art quilten er bygget opp på akkurat samme måte som alle andre, altså med både bakstykke og vatt. Det hele har jeg avsluttet med å sy overkaststing rundt hele bildet.
Bildet ble så limt oppå en ferdig kanvas, som jeg først hadde malt med akrylmaling.

Hvor mange timer jeg totalt har brukt på dette bildet? Det vet jeg ikke. Mange ganger har jeg tenkt at jeg burde bruke en stoppeklokke for å få bedre oversikt over arbeidstimene, og ett hederlig forsøk har jeg også gjort, men det funket dårlig, siden jeg enten glemte å slå på klokken, eller så glemte jeg å slå den av.
Så det eneste jeg kan si at jeg også denne gangen har tilbragt mange timer ved symaskinen og mange timer med nål og tråd i hånden.

Bildets størrelse er 46x38 cm.

Ps. Dette bildet har blitt brukt på bokpermen til en doktoravhandling. Det kan du lese om her.

"Guds hjerte"


 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar