18. februar 2021

For there is always light #2


Detalj


I januar fikk USA (endelig) sin nye president.
Med de siste fire årene som bakteppe, gjorde det et dypt inntrykk på meg å høre
Amanda Gorman (f.1998) lese sitt eget dikt under presidentinnsettelsen.
Jeg vet at jeg ikke er den eneste som lot seg begeistre.

Diktet "The Hill We Climb" er altfor langt til å bli gjengitt her, men du kan lese det i sin helhet for eksempel her.
Og du kan høre og se Amanda Gorman lese diktet for eksempel her.


Diktet slutter med disse ordene:

For there is always light,
if only we’re brave enough to see it
if only we’re brave enough to be it


Det er mange som har formidlet dette lys-i-mørket-budskapet før Amanda Gorman. Og heldigvis er det mange som vil formidle det på forskjellig vis også i framtiden. 
Når det gjelder kunsten min, er dette mitt dypeste ønske. At jeg kan formidle at lyset aldri blir helt borte.
Selv om det kan føles slik.

Det er ikke ofte jeg syr flere bilder med samme konsept, men det har jo hendt.
Denne gangen ble jeg først inspirert av "The Hill We Climb" til å sy en liten art quilt (30x30 cm) til SAQAs årlige auksjon.
Da jeg var ferdig med det lille bildet, var jeg slett ikke ferdig med verken diktet eller måten jeg fortolket det på.
Dermed ble det enda en art quilt over samme tema.

Bakgrunnsstoffet til det lille bildet er en hel bit av et lyseblått stoff med blomster i svart/grått. Stoffet har jeg hatt lenge og ikke helt visst hva jeg skulle gjøre med det. Men nå var det akkurat det jeg trengte.
Det samme gjelder for så vidt for det store bildet også (se under). Forskjellen ligger i at denne bakgrunnen er satt sammen av to stoffbiter i blått.

Den blå mosaikken er frihåndsapplikert oppå bakgrunsstoffet. Jeg har sydd en eller flere ganger rundt hver eneste lille bit.
I midten har jeg et område uten applikasjoner. Dette området har jeg frihåndsquiltet med en tråd i gulnyanser.

Jeg "gjømmer" ofte et hjerte i en eller annen form i art quiltene mine. Det har jeg gjort denne gangen også, men bare i den største versjonen. Et lite blått hjerte er applikert blant mosaikkbitene med et metallisk tråd i blått 💙

De lyse prikkene er håndbroderi. Nærmere bestemt franske knuter i naturhvitt og blekgult.
Jeg har ikke talt hvor mange knuter dette dreier seg om, men at det er mange hundre knuter på begge bildene, det er helt sikkert. Heldigvis har jeg hygget meg gjennom alle timene det tok å sy dem.

Ser du hjertet?

Jeg liker å ta bilder av art quiltene mine ute. Spesielt fint synes jeg at der er å legge dem oppå snøen.
Idag har det snødd, og jeg tenkte at jeg skulle la art quilten ligge ute i et par  minutter for å se om litt snø ville gi en fin effekt på bilde.
Selvsagt glemte jeg hele prosjektet og da jeg omsider husket på det, hadde det kommet et fint belegg av snø over hele art quilten.
Det ble jo faktisk veldig fint, synes jeg. Og ingen skade skjedd, det var bare å riste av snøen. 


Ganske stilig effekt!


Størrelsen på den største av disse to art quiltene med samme navn "For there is always light #2":
høyde 40 cm
bredde 46 cm


For there is always light #2




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar