25. februar 2020

Matutin - inspirert av Rolf Jacobsen... igjen



Rolf Jacobsen er en av mine store favoritter blant norske lyrikere. Kanskje har også det at jeg bor i "hans" by noe med saken å gjøre, jeg vet ikke. Til tross for at Jacobsen i løpet av sitt liv bodde mange steder, er han blitt Hamar-poeten. Straks går årets Nordisk poesifestival / Rolf Jacobsen-dagene av stabelen her i byen, hvilket jo passer bra siden jeg nettopp ble ferdig med denne art quilten.

Dette er den fjerde art quilten jeg har sydd til et Jacobsen-dikt. Her finner du de andre:

Diktet jeg har blitt inspirert av denne gangen heter "Matutin" og er fra samlingen "Fjerntog" (1951).
Matutin er den første av sju tidebønner i den katolske kirken. En bønn om natten, mot morgenen, en morgenlovsang. Rolf Jacobsen ble tidlig interessert i katolisismen og konverterte samme året som diktsamlingen "Fjerntog" kom ut.

Matutin
av Rolf Jacobsen

La mig eie bare et lite hjerte
som hos et barn,
og øyne og hender som et barn.
Bekymringer alle dager
og jevnt savn
kan du la mig bære,
men ikke mismot, Gud.
- - -
Så gi mig bare et stille, ungt hjerte
så jeg kan kjenne sevjens vilje under barken
og høre vårens skritt bak fjellene,
men ikke avmakt, Gud,
om jeg har noen å være hos
som ikke vender sig bort,
for jeg har så langsomme ord
og ingen glans i mine hender.
- - -
Et stille, nakent hjerte
som hos en ung mor,
og lydig,
undrende mig over hver dag.


Jeg startet denne art quilten med å sy bunnen i rødnyanser, ispedd litt lilla og oransje. Rødt er ikke en farge jeg bruke mye av, så dette var en liten utfordring til meg selv.  Så pass utfordrende ble det, at jeg la hele arbeidet bort i noen måneder.
Men hodet har jo jobbet med dette mens jeg har holdt på med andre ting. Jeg brukte en del Lutradur i min forrige art quilt. Og slik begynte ideen å vokse om å bruke Lutradur/mye gull også til denne art quilten.

Rutemønsteret, eller hva jeg skal kalle det, er laget av smale striper av gullfarget Lutradur som jeg først sydde fast på silke. Silken har jeg faktisk farget selv med snø for et par vintre siden. Etter å ha laget rufsete kanter på de små bitene med silke og Lutradur, sydde jeg disse stripsene fast til bunnen med gulltråd.
Det lille hjertet er også laget av Lutradur og silke. Da jeg hadde kommet så langt med art quilten, så jeg til min store overraskelse at det var noe "asiatisk" over bildet. Derfor valgte jeg å bruke et tradisjonelt kinesisk mønster som ramme rundt hjertet. Dette mønsteret er laget med bare Lutradur og gulltråd.

Denne art quiltens størrelse er
høyde 48 cm
bredde 38 cm


"Matutin" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Matutin


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar