12. februar 2019

"Hjerter slår også i vakuum" 💜 Inspirert av Trygve Skaug



Jeg vet ikke helt hvorfor, men Trygve Skaug sin musikk og lyrikk har vært ganske ukjente for meg helt til det siste. Litt pussig når han jo er blant de mest selgende lyrikere her i landet ... Men så var han gjest i Egil Svartdahls program "Veien hjem" en gang før jul, og jeg ble betatt av de korte, kraftfulle tekstene og av de vakre melodiene - og så klart også av stemmen til artisten.
Nå har jeg både lest mange dikt og lyttet mye til musikken til Trygve Skaug. Og da gikk det jo som det pleier å gå - det måtte bli en art quilt ut av en av tekstene. Og denne blir neppe den siste, tenker jeg...

Diktet jeg er inspirert av står i diktsamlingen "Den siste" som kom ut i 2017.



Hjerter slår også i vakuum
hjerter slår hvem som helst
ned i støvlene
med fred
kadunk
kadunk
pass deg du
ondskap
her kommer vi
og hjertene våre



Denne art quilten har blitt til gjennom flere prosesser.
Det hele begynte med et hvitt bomullsstoff. Jeg tegnet/malte bakgrunnens turkise hjerter og den gråe bakgrunnen med Inktense-blokker (om du vil lese mer om dem, skroll nedover og klikk på "Inktense" under "Etiketter").
Det neste jeg gjorde var å frihåndsquilte over hele bunnen med mørkeblå tråd og med turkis over hjertene.
Etterpå laget jeg en ramme av stoffbiter rundt de turkise hjertene og frihåndsquiltet så over rammene.
De lilla hjertene var en sak for seg selv. Først festet jeg stoffet oppå vatten med Mistyfuse. Etter å ha klippet ut hjertene pyntet jeg dem ved å sy for hånd med bronsefarget moulinegarn. Fargen kommer ikke ordentlig fram på bildene, men det er altså snakk om en "metalltråd". Disse hjertene er festet til bildet med håndsøm.
De blåe små hjertene er frihåndsapplikert på bunnen.

Bildets størrelse er bredde 37 cm og høyde 51,5 cm

"Hjerter slår også i vakuum" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

"Hjerter slår også i vakuum"






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar