1. august 2020

Farging av stoff med rust







Jeg følger med på hva som skjer i art quilt-verdenen via sosiale medier og flere blader. Og slik dukker nye ideer stadig opp både når det gjelder materialer og teknikker.
Noe som har fanget oppmerksomheten min de siste årene, er farging av stoff ved hjelp av rustne gjenstander. Problemet mitt har vært at jeg ikke har hatt umiddelbar tilgang på en eneste rusten spiker her jeg befinner meg.
Men nå har jeg vært på skattejakt både i en bod og et uthus og funnet "gull".

Det finnes mange instrukser på denne teknikken på nettet. Søk på "rust dyeing" så kommer det opp mye, bla. flere YouTube videoer.

Jeg har lest og jeg har undersøkt og kommet fram til at jeg ville teste dette ut slik jeg beskriver det her:


Det du trenger er:
  1. Eddik
  2. Vann
  3. Salt
  4. Spruteflaske
  5. Plastbalje
  6. Engangshansker
  7. Rustne gjenstander
  8. Diverse stoffbiter
  9. Metalltråd eller hyssing
  10. Plast, plastpose eller -sekk 
Hele prosessen starter altså med diverse metallgjenstander som har rustet. I tillegg trenger du noen stoffbiter.
Her kan det være spennende å prøve seg ut med litt forskjellige materialer og lyse farger.
Bruk engangshansker!
Legg stoffet oppå et plastdekket bord (det kommer til å komme en del rustete væske på underlaget).
Sprut så en blanding av eddik og vann over hele stoffet slik at det blir fuktig. Bruk like deler eddik og vann.
Spre de rustne gjenstandene over det fuktige stoffet.


Brett/rull stoffet sammen i en tett rull.
Bruk metalltråd (eller hyssing) til å stramme inn rullen. Om du bruker metalltråd, er det godt mulig at den vil sette et mønster på stoffet. Det var det jeg håpte på da jeg tok i bruk tråden som det smitter masse svart farge av på fingrene mine når jeg bruker den ellers. Men den gang ei... tråden ble blank og det svarte som hadde kommet over på stoffet, forsvant med skyllevannet senere i prosessen.
Legg rullen(e) i plast. Jeg brukte en plastsekk til dette. Sprut mer eddikvann over stoffrullene.
Se til at rullene er godt omsluttet av plast slik at de ikke tørker inn.


Etter ca. ett døgn kan du åpne rullene og se hvordan rusten har laget mønster på stoffet.
Men du er fortsatt ikke helt ferdig!


For å fiksere fargen og for å stoppe rusteprosessen, skal stoffet nå legges i vann med salt i.
Hvor mye vann og salt det skal brukes, er ikke lett å bli klok på, så jeg brukte rundt 20 l vann og en "god mengde" salt.


Etter at stoffet har ligget i saltbad i en halvtimes tid, skal det skylles flere ganger i rent vann.
Fortsett å skylle fram til vannet er helt klart.
Tørk stoffet og stryk.

Her finner du mitt innlegg om rustfargingsforsøk nr.2.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar