13. august 2020

Inspirert av Annie Riis: "Strekk dagene stramt ut på strykebrettet"

Strekk dagene stramt ut på strykebrettet.
Dynk dem med glitrende vann.
Stryk dem med varmt jern
til de blir skinnende hvite seil.
La vinden fylle dem.
Gå om bord.

Dette vakre diktet av Annie Riis sto i samlingen "En som het En" (2012).


Som det meste jeg syr, ble også denne art quilten til intuitivt; jeg hadde en vag idé og startert uten noen flere planer en akkurat det. En vag idé.

Denne gangen ville jeg jobbe med hvitt og lyse farger. Jeg bygget opp bunnen av vilkårlige biter i disse fargene og etterpå frihåndsquiltet jeg over hele bunnen med hvitt.
Mens jeg holdt på med dette, kom jeg samtidig på flere ideer om hvordan jeg kunne få til noe som kunne ligne stryketøy på et strykebrett.
Jeg endte med å bruke "cheesecloth" til dette. Dette er et veldig løst vevet gas-aktig stoff som jeg festet til kantene. Cheesecloth-biten jeg brukte var noe større en selve bunnen. Dermed kunne jeg etterpå trekke det overflødige stoffet sammen. For å feste disse "rynkene", brukte jeg både håndsøm og små glassperler som jeg festet til bildet enkeltvis, også for hånd.
I tillegg brukte jeg håndsøm til å feste en del strimler av naturhvit silke til bunnen. Dette ga enda mer liv til overflaten.

Jeg lurte en stund på hva jeg skulle gjøre med kantene og skjønte at jeg måtte tenke litt alternativt.
Jeg bestemte meg for å gjøre en avslutting jeg aldri før har brukt på kunsten min: jeg håndsydde tungesting/knapphullsting rundt det hele. Sluttresultatet ble litt rufsete - og veldig fint!

Høyde:  37 cm
Bredde: 53 cm

"Strekk dagene stramt ut på strykebrettet" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Strekk dagene stramt ut på strykebrettet



 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar