12. august 2020

Ansiktsmasker

 

Aldri hadde jeg vel tenkt at jeg skulle sy ansiktsmasker/munnbind. Men så feil kan en ta.
Jeg har sett filmsnutter med quiltere av ymse slag som har sydd og sydd, mest i USA. Det er jo ikke en gang sikkert at dette blir aktuelt her i landet, men jeg elsker å sy ting jeg aldri har sydd før, så da hadde jeg en god unnskyldning til å prøve ut et par modeller. 
Og hvem vet... plutselig en dag så trenger jeg en slik en, jeg også.

Jeg googlet og googlet og leste og vurderte og valget mitt falt på disse to modellene. Enkle å sy, begge to!

1. Den heldekkende masken finner du HER. Gode instrukser og et nedlastbart mønster.

2. Instrukser til den foldete masken er HER

Jeg har sett at etter hvert som maskesyingen har tatt helt av, har flere begynt å anbefale en metallklemme av et eller annet slag for å få masken til å sitte godt og tett på nesen.
Til den heldekkende masken brukte jeg en klips fra en pose med lefser. I dag dro jeg til butikken for å skaffe meg enda en slik klips, du vet slike i plast med metalltråd i kantene. Jeg kom hjem fra butikken med posen full av alt mulig. Unntatt et produkt med en slik hendig klips. Dermed fant jeg fram noe litt tykk, men lett bøyelig metalltråd jeg har i mine gjemmer. Jeg brettet tråden tredobbel og snurret det sammen for å gjemme bort de skarpe endene.
Begge løsninger viser seg å fungere bra. 
Husk at denne neseklypen må på plass mens det fortsatt er mulig, smett den inni maske og sy en søm rundt den for å holde den på plass. Dette gjelder spesielt for modell nr.2.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar