4. august 2020

En ny runde med rustfarging




I forrige innlegg fortalte jeg om mitt første forsøk med å farge stoff med rust. I dette innlegget finner du også en nøyaktig beskrivelse av hvordan dette gjøres.
Etter at gjenstandene jeg hadde brukt til fargingen hadde tørket, var de blitt enda mer rustne enn da jeg brukte dem første gang.

Jeg bestemte meg for en ny runde med farging. 
Denne gangen tok jeg én stoffbit som jeg dynket med eddik-vann-blandingen.
Etterpå helte jeg alle mutrene og skruene m.m. oppå stoffet og rullet det sammen. Rullen var enda mer fuktig enn forrige gang.
Jeg hadde mer tålmodighet denne gangen og lot rullen stå i nesten to døgn før jeg åpnet den. 
Det jeg også gjorde på en litt annen måte, var at jeg tok rullen ut av plastposen og lot den stå i direkte sol. Og ganske fort etterpå kunne jeg se hvordan rusten noen steder fikk en mye mørkere farge. Så antageligvis er det lurt å gjøre nettopp dette: ikke la rullen bli liggende i plasten gjennom hele prosessen, men la den sole seg litt 🌞

Her kan du se bilder av sluttresultatet. Noe mer melert/marmorert enn forrige gang. Litt batikkaktig, kanskje. Men fortsatt er det mulig å se enkelte avtrykk av de rustne dingsene jeg har brukt.
Nå må jeg bare komme på hva jeg skal bruke alt dette stoffet til.



  


 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar