25. juni 2020

"Gleden er der ute et sted" - en art quilt inspirert av Kolbein Falkeid


Likevel vet du

at gleden er der ute et sted
som da du var liten og sirkusmusikken
entret opp den skrĂžpelige kveldsbrisen
til vinduet ditt.
Den kom sÄ langt bortefra
som kolibrien, blomsterkysseren,
med kroppen stappfull av hjerte.

Du fant ikke ord
for hemmelighetene da, men visste
sikrere for hvert glass skumring du drakk
at gleden, den galningen,
lette etter deg der ute
med sĂžrgerender i Ăžynene.

Diktet "Likevel vet du" er skrevet av en av mine store lyriker-favoritter, Kolbein Falkeid.
Diktet sto for fĂžrste gang i samlingen "Noen skritt unna" (1980).
Dette er ikke fĂžrste gang jeg lar meg inspirere av Falkeid. Her, her og her finner du de andre art quiltene.

Som oftest nÄr jeg blir inspirert av et dikt, sÄ skjer det med en gang.
Jeg er en litt utĂ„lmodig diktleser, sĂ„ det som fenger meg mest, er de korte og konsise diktene med et tydelig budskap. Setninger som "gleden, den galningen" og "kolibrien, blomsterkysseren, med kroppen stappfull av hjerte", treffer meg, ja, midt i hjertet 💗
Men det er klart, nÄr jeg sitter, syr og tenker over teksten, Þker ogsÄ dybden og forstÄelsen av hva dette diktet sier... til meg.

Etter Ă„ ha lest "Likevel vet du", var det dette jeg ville ha med i bildet: blomster og en kolibri.
Blomstene og insektene er alle klippet ut av ferdig trykte stoffer. Dette kan hÞres enkelt ut, men jeg kan love deg at det er det ikke. Det ligger mye arbeid i Ä klippe disse ut og enda mer arbeid i Ä bruke frihÄndsapplikasjon til Ä gjÞre figurene til "mine".
Jeg hadde ikke noe stoff med en kolibri pÄ, sÄ den tegnet/malte jeg like godt selv fÞr jeg frihÄndsapplikerte ogsÄ den.

Det ble fort tydelig for meg at jeg kom til Ă„ bruke mye tid pĂ„ denne art quilten. Bare for moros skyld hadde jeg pĂ„ stoppeklokken hver gang jeg satte meg ved maskinen for Ă„ frihĂ„ndsapplikere over alle de smĂ„ figurene. Det er et slitsomt arbeid for bĂ„de muskler, ledd og Ăžyne, sĂ„ jeg klarer ikke Ă„ sitte  mer enn maks halvannen time om gangen nĂ„r jeg holder pĂ„ med noe slikt
Mange bekker smÄ... endte med 13 timers syarbeid. Og det var altsÄ bare midtpartiet.

Ellers er bunnen frihÄndsquiltet med maskin.
Og jeg har brukt adskillige timer til quilting for hÄnd med moulinegarn. Dette har jeg gjort med sting pÄ kryss og tvers pÄ hver side av midtpartiet og i noen felter mellom maskinquiltingen (se bilder).

Denne art quiltens stĂžrrelse er
hĂžyde 54 1/2 cm
bredde 46 cm

"Gleden er der ute et sted" kan kjĂžpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



"Gleden er der ute et sted"



  


 


  








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar