26. april 2015

"På natthavet"


Det begynner å bli mange lyrikere som jeg kaller "min favorittlyriker". En av dem som kommer inn i denne eksklusive gruppen, er så avgjort Kolbein Falkeid. Mer om hans forfatterskap kan du lese for eksempel her.

Falkeid har skrevet mye fint og tankevekkende.
"På natthavet" er et slikt dikt som blir liggende i tankene lenge - sånn er det i alle fall med meg og dette diktet.


På natthavet
av Kolbein Falkeid

På natthavet er det langt mellom skip.
Lanterner hilser hverandre stjernekaldt -
Rormannen dreier til styrbord
og spør:
Hvilket skip gikk forbi?

På natthavet er det langt mellom mennesker.
Dine ords søkelys krysser mine.
Ytterst er bare det veldige rom
og vi spør:
Hvilket menneske var det?



Bildets størrelse er: bredde 40 x høyde 43 cm.
Hele bunnen er frihåndsquiltet. De oransje bitene er sydd over for hånd.
Til øvre og nedre kant har jeg sydd to "løse" trekanter, som er festet til kantbåndet.



"På natthavet"





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar