16. august 2018

Når stoffet har feil farge...

... da finner man fram Inktense-fargene og gjør noe med saken.

Jeg har planer om en art quilt med hav-tema. Mens jeg funderte på hvilke stoffer jeg skulle bruke, kom jeg på dette måkestoffet som har ligget lenge og ventet på å bli brukt.


Fint stoff, ikke sant? Men så veldig hvitt.
Jeg har snakket pent om Inktense-produktene tidligere også (trykk her, så kan du se), og gjør det gjerne igjen.
Både blyantene og fargestiftene er utrolig flotte å bruke, og denne gangen brukte jeg altså fargestiftene.




Den som har prøvd å tegne eller male på en stoffbit, vet at det er klundrete å få til om stoffet ikke sitter fast på noe vis. Jeg har brukt både malerteip og dobbeltsidig teip til dette, men har ikke vært så veldig fornøyd med den løsningen.
På nettet har jeg jo sett at det blir anbefalt noe som kalles "parchment paper", et slags bakepapir med voks på den ene siden. Det heter kanskje vokspapir...?
Siden dette ikke er å få tak i i norske dagligvarebutikker, har jeg vært på utkikk etter et tilsvarende produkt for quilting. Og endelig dukket det opp i en nettbutikk og jeg kunne prøve det ut.
Og det funker virkelig veldig bra! Papiret strykes på baksiden av stoffet og det setter seg fast ved at voksen smelter. Til slutt er det bare å fjerne papiret - det sitter ikke hardt fast.





Og her er resultatet av dagens malearbeid.
Fortsettelse følger...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar