3. august 2018

Han leder meg til vann der jeg finner hvile



I sommer har jeg opplevd noe som ikke har skjedd tidligere: jeg måtte legge fra meg en art quilt jeg egentlig var kommet godt i gang med. Hodet var helt tomt og inspirasjonen borte.
Hva nå...?

Heldigvis gikk det ikke lenge før Salme 23 fra Salmenes bok dukket opp i hodet mitt. Der var inspirasjonen jeg hadde ventet på!
For noen år siden sydde jeg et lite bilde til denne teksten. Bildet som er en del av en serie på fire art quilter, kan du se her
Men nå hadde jeg nye idéer til en ny art quilt.

Denne salmen må vel være den mest siterte og den best kjente av de 150 salmene i Det gamle testamentet.
Det er mange som har opplevd at ordene i nettopp denne salmen har gitt dem kraft til å holde ut og tillit til Guds nærvær også midt i det vonde og vanskelige. En trøstesalme som gir svar på vår lengsel etter hvile og fred.

23
En salme av David.

Herren er min hyrde,
jeg mangler ikke noe.

Han lar meg ligge i grønne enger,
han leder meg til vann
der jeg finner hvile.
Han gir meg nytt liv.
Han fører meg
på rettferdighets stier
for sitt navns skyld.

Om jeg enn skulle vandre
i dødsskyggens dal,
frykter jeg ikke noe ondt.
For du er med meg.
Din kjepp og din stav,
de trøster meg.

Du dekker bord for meg
like foran mine fiender.
Du salver mitt hode med olje.
Mitt beger renner over.

Bare godhet og miskunn
skal følge meg alle mine dager,
og jeg skal bo i Herrens hus
gjennom alle tider.




Jeg har valgt å kalle art quilten "Han leder meg til vann der jeg finner hvile". Ønsket mitt har vært å sy en art quilt med "bevegelse" i. For å få dette til, har jeg bygget bunnen opp av avlange biter. Ellers har jeg brukt både applikasjoner og perler som effekter.

Etter at bunnen var sydd sammen, frihåndsquiltet jeg over hele flaten.
Så frihåndsapplikerte jeg alle bladene med maskinen, deretter håndsydde jeg rundt hvert av dem med svart moulinégarn.
Til slutt sydde jeg mange, mange perler på bildet. Jeg har brukt perler i flere blånyanser og i lysegrønt.

Tanken med de røde feltene (som er en del av lappene som danner bunnen) er valmuer i en blomstereng.

Tror ikke jeg skal forklare mer - det er jo tross alt meningen at den som ser på bildet, fortolker det på sin måte.

Art quiltens nederste kant er skåret i bølgende form og bildet er litt bredere nede enn oppe.
  • bredde oppe 47 cm
  • bredde nede 48 cm
  • høyde opp til 67 cm

"Han leder meg til vann der jeg finner hvile" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min..


Han leder meg til vann der jeg finner hvile

 


 



2 kommentarer:

  1. Et fantastisk flott arbeid , Iina, og det passer godt til salmen. Du er en virkelig god kunstner!!!

    SvarSlett