19. august 2021

Tidsveven

 


Alle som arbeider med tekstiler, vet at forviklinger oppstår når du minst venter det. 
Og slik var det med denne art quilten.
Når jeg egentlig trodde at jeg var ferdig, viste det seg at jeg
hadde gjort noen konstruksjonsmessige feilvurderinger som førte til at quilten bulte ut i midten når den ble hengt opp.

Jeg hadde da jobbet så mye med kunstverket at jeg valgte å legge det bort og tok det fram først etter et par måneder.
Da var jeg klar til å finne nye løsninger som kunne redde quilten. Og det ble rett og slett en veldig spennende og givende prosess, som inneholdt blant annet å klippe et stort hull midt i quilten.

Dette som jeg først så på som en total fiasko, viste seg å bli noe som så absolutt kan kalles en "happy accident".
Ikke bare ble art quilten enda finere enn den første versjonen, men det at jeg måtte jobbe med flere lag tekstiler, ga den en helt ny dybde - både bokstavelig talt og også med tanke på diktet som er inspirasjonen min. 

På en måte føles det som om jeg har laget  denne art quilten to ganger. Og tidsmessig har det nok godt like mye tid som til to. Men det gjør ikke noe. Hovedsaken er at jeg (også denne gangen) er veldig fornøyd med sluttresultatet.

Diktet som er mitt utgangspunkt, er skrevet av Hans Børli. Diktet "Veversken Tid" sto først i samlingen "Isfuglen" (1970).

Veversken Tid

Den blonde veversken Tid
sitter i skyggerisset under trærne
med renningen av solstråler
spillende mellom fingrene.
-Jeg vever lys av mørke,
sier veversken Tid,
-og fletter sang av sorg.
Med forvandlingens under i fingertuppene
slår hun livet ditt nennsomt
inn i veven av glemsel.
Og det gjør ikke vondt mer.  Din angst
blir lyset i en skjær bjørkelegg
i mainatta, din lengsel
en blomst som vender krona si blygt
for nattens dugg.


Så litt om den ferdige quilten som jeg har kalt "Tidsveven":

Partiet med vevnaden er laget av oppsirkulert sarisilke. Jeg har valgt å la kantene av saribåndet være ubehandlet. Dette gjør at det ligger tynne silketråder på kryss og tvers over vevnaden, hvilket gir en fin effekt.

Det nederste feltet er vevet av brede strimler. Dette er feltet jeg måtte klippe ut av den opprinnelige quilten og det henger nå "fritt" inne i quilten. Det er altså litt luft mellom denne firkanten og det lilla området.
Oppå dette har jeg så vevet et nytt lag med sarisilke. Denne gangen er båndene tynne. Vevnaden ligger oppå firkanten og båndene går over til det lilla området. Der er de håndsydd til bunnen med gulltråd.

Hele den lilla bakgrunnen er frihåndsquiltet. 
Etterpå har jeg håndbrodert inni maskinquiltingen med gulltråd.

Jeg har også laget noen "gull-snirkler" av sarisilke. Disse er festet til den lilla bunnen for hånd. Du finner noen slik snirkler også inne i vevnaden.
Og jeg har selvsagt "gjømt" et gullhjerte i quilten - det finner du i vevnadens øverste hjørne til høyre.

Denne art quilten er firkantet, 59 x 59 cm

"Tidsveven" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Tidsveven

 


 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar