1. april 2021

Resirkulert sari-silke

 

Det dukker stadig opp nye teknikker og nye materialer som tas i bruk blant art quiltere. Via sosiale medier, diverse art quilt blader og bøker prøver jeg å holde tritt med flommen av nye ideer. Ikke alt er av interesse, så klart. Men mye pirrer nysgjerrigheten min så pass mye at jeg bare prøve.

Et materiale jeg lenge har hatt lyst til å prøve ut er strimler av sari-silke. Først trodde jeg at dette var avklipp fra sariproduksjon i India. Men nå leser jeg et sted at dette dreier seg om brukte sarier som rives opp i strimler og settes sammen til lange bånd med tanke på strikking. Enda mer spennende og fascinerende, må jeg si!
Fram til nå har jeg funnet slikt bånd bare i utenlandske butikker og hadde nå bestemt meg for å bestille uansett hvor på kloden selgeren måtte befinne seg.
Heldigvis gjorde jeg et siste søk på norsk. Og fant garnbutikken Happy Knitting i Trondheim som selger akkurat det jeg var ute etter. Da var det bare å bestille.

I går koste jeg meg skikkelig. Beundret de fantastiske fargene og sorterte, sorterte, sorterte. Strimlene er festet til hverandre med maskinsøm. Først plukket jeg ut sømmen, men etter hvert tok jeg saksen i bruk og klippet av endene på hvert bånd. Ellers hadde jeg "aldri" blitt ferdig.
Jeg bestilte fem hesper - og ble virkelig overrasket over hvor mye silkebånd som skjulte seg i dem.

Nå venter jeg på at en god ide dukker opp i hodet mitt slik at jeg kan sette i gang med dette nye, fantastiske materialet. Den første spiren er der, nå må underbevisstheten bare gjøre jobben sin og videreutvikle den lille luftige tanken til noe mer håndfast. Jeg har jo aldri veldig spesifikke planer når jeg begynner, men et eller annet må jeg ha i tankene før jeg kan sette i gang.
Vi får se. Fortsettelse følger.

Sortering av saribånd i vårsolen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar