15. april 2021

Rett. Nesten rett ~ inspirert av Jan Erik Vold



Rett. Nesten rett
av Jan Erik Vold

En glødende
strek
som er rett. Noe
over, noe

under
streken. Det er
havet, det
er

himmelen - og der
går
streken, rett. Nesten
rett.


Noen ganger møter jeg på et dikt som bare roper etter å bli fortolket i tekstil.
Dette diktet leste jeg omtrent samtidig som jeg holdt på å sortere båndene av resirkulert sari-silke (som jeg har skrevet om her.) Det var ikke mulig å late som om jeg ikke hørte ropet... denne gangen heller.
Diktet "Rett. Nesten rett" er fra samlingen "S" som kom ut i 1978.

Det er alltid spennende å bruke nye materialer.
Sari-silke var veldig fascinerende og - til å begynne med - litt frustrerende å jobbe med. Men etter hvert som jeg fant ut av det, ble all frustrasjonen borte.
Jeg brukte et tynt bomullsstoff (faktisk kjøpt fra en norsk butikk som selger sari-stoffer) oppå vatten. Jeg vet ikke om det var nødvendig, jeg kunne sikkert plassert silkestrimlene rett på vatten, men valgte altså å gjøre det slik.
Og da var det bare å plassere strimler oppå bunnen, sy dem fast, plassere noen flere innimellom og oppå de andre, sy osv. helt til bildet var ferdig.

Silkens farger er helt eventyrlige i dybde og intensitet. Jeg tok den ferdige art quilten ut i vårsolen og filmet en liten snutt akkompagnert av våryr fuglekvitter 💚



"Rett. Nesten rett" ble nesten (!) firkantet. Men jeg bestemmer sjelden den nøyaktige størrelsen på bildene mine på forhånd (unntatt når jeg virkelig er ute etter en firkant), så målene blir ganske "tilfeldige".
"Rett. Nesten rett" har målene
bredde 50cm
høyde 49 cm

"Rett. Nesten rett" er til salgs og kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Rett. Nesten rett

 

 

 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar