24. april 2021

100 dagers kreativitet

 


Den internasjonale organisasjonen for art quiltere, SAQA,  har stor betydning for meg når det gjelder å ha kontakt med likesinnede. Og det er helt spesielt ett tilbud som skiller seg ut som min aller viktigste arena for interaksjon med andre art quiltere. Facebook er stedet og den lukkede gruppen med "100 dagers kreativitet".

Vi har nettopp tilbakelagt den fjerde runden i denne gruppen. Forrige gang var før jul og var noe kortere enn hundre dager - og ryktene sier at i juni setter vi i gang med 30 dager.
Men prinsippet er alltid det samme: hver dag har sin egen mappe der vi poster ett bilde av dagens aktivitet. Noen poster daglig, men de fleste (tror jeg) gjør som jeg: poster ofte, men ikke hver eneste dag. Noen lager et helt eget opplegg ut av dette og syr f.eks. en liten lapp hver dag - og ender dermed med 100 stk. som de så setter sammen til en stor art quilt. Andre gjør som jeg og holder på med sitt og poster bilder av prosessen.
Den som følger meg på Instagram har sett at jeg (og mange andre) poster også der og gjør det dermed mulig også for folk utenfor gruppen å følge med. #saqa100days er et godt utgangspunkt om du ønsker å ta en titt.

Det beste med gruppen er alle kommentarene vi gir og får. Oppmuntrende ord, begeistrete hurrarop, vennlige råd og konstruktiv kritikk. Utrolig flott med tilbakemeldinger for meg som ellers kommer lite i kontakt med andre som holder på med denne formen for tekstilkunst.
Det andre fine er at vi får se andres kunstneriske prosesser. Dette gir også muligheten til å stille spørsmål om materialer og teknikker. Og vi art quiltere er rause folk, ingenting holdes hemmelig for andre.

Du lurer kanskje på hvorfor jeg har bilde av Hamardomen her? Gruppemedlemmene som kommer fra hele verden, sendte denne gang inn bilder fra sine hjemlige trakter og disse ble så brukt som mappenes "forsidebilder".
Og en uke i mars var det altså mitt bilde av kirkeruinene på Domkirkeodden som prydet mappen.

Dette ble en lang introduksjon til bildet under: mine åtte art quilter som har blitt til i løpet av disse hundre dagene. Jeg har så klart holdt på med noe småtteri ved siden av også, men dette er kunsten jeg har laget siden 13.januar.

Du finner alle art quiltene her på bloggen. Det er bare å skrolle eller bruke menyen til høyre.
Og som sagt er alt også å finne på Instagram @artquiltsbyiinaalho 😃







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar