9. februar 2020

"I Hennys hage" ~ en art quilt til barnerommet


I forrige innlegg fortalt jeg om mitt pågående prosjekt, en art quilt til et barnerom.
Nå er art quilten ferdig. Jeg har gitt den navnet "I Hennys hage" til ære for den lille jubilanten som blir ett år til våren.

Når jeg holder på med et slikt bilde som dette, så er forhåndsplanene svært få. Hmm... når jeg tenker etter, så er de som oftest få, uansett hva jeg holder på med.

Jeg startet med å sy sammen bakgrunnen og valgte å gjøre det på enklest mulig måte. Store områder med blått og grønt. Til dette brukte jeg bare tre forskjellige stoffer.
Mens jeg frihåndsquiltet over bunnen la jeg litt flere planer for motiver som skulle på bildet.

Solen var en selvfølge og jeg er veldig fornøyd med at jeg fant på å lage den på denne måten denne gangen. En ny vri over et velkjent tema, for å si det slik.
Det neste som kom på plass var grenen, bladene og den lille kvitrende fuglen.
Og slik fortsatte jeg.
Jeg hadde egentlig tenkt å applikere alle blomstene, og det gjorde jeg for så vidt nå også. Men i tillegg til å bruke "tradisjonell" applikasjon, klippet jeg også ut forskjellige detaljer fra stoffer med påtrykket mønster. Dermed fikk bildet også noen slike blomster og sommerfugler. De små humlene også applikert på denne måten. Der har jeg valgt å dekke hele den lille figuren med tråd, så det er ikke mulig å se den i det hele tatt.

Og ser du nøye etter, oppdager du også noen små perler og knapper på bildet.
Bare som en liten kuriositet kan jeg fortelle at når jeg telte alle trådsnellene med quiltetråd jeg hadde brukt, viste det seg at det er 25 forskjellige farger i dette bildet! Hvor mange meter jeg har brukt, det aner jeg ikke. Men ingen tvil om at det er mange.

"I Hennys hage" er firkantet. størrelse 49 1/2 x 49 1/2 cm.

Mens jeg ellers ikke tar i mot spesifiserte bestillinger på art quilter, er barneroms-kunst et stort unntak. Så lenge jeg fortsatt får beholde min kunstneriske frihet, syr jeg på bestilling. Ta gjerne kontakt!

I Hennys hage

  

 


 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar