16. februar 2020

Cheesecloth - Osteklut


Jeg har tidligere fortalt om fb-gruppen "Art Quilts" som jeg har vært medlem av i noen år nå.
Denne gruppen er absolutt å anbefale for alle art quilt-interesserte. Medlemstallet er nå rundt 21 000 og her er det plass til både nybegynnere og til profesjonelle tekstilkunstnere.
Takhøyden er stor. Mange viser fram det de har laget og i kommentarene er positivitet stikkordet. "Stygge" kommentarer finnes ikke. Om noe slikt en sjelden gang dukker opp så lukes det fort ut.
I tillegg er det mulig å spørre om hva som helst - det er alltid noen som har et godt råd å komme med.

I denne gruppen ble det for et par år siden startet en månedlig utfordring. Ingen konkurranse, men et album der deltagerne viser fram hva de har laget som respons på utfordringen.
Det har vært noen forandringer på dette og utfordringen går nå over to måneder og blir kalt "Postcard challenge". Det som legges fram er altså ganske små bilder, størrelse 10x15cm / 13x18 cm.

Jeg har brukt disse postkort-utfordringene til å teste ut nye ting. (Her og her ser du eksempler på det).
Denne gangen er utfordringens tema "Flower". Siden jeg nettopp fikk tak i et nytt produkt som jeg har hatt lyst til å bli bedre kjent med lenge, var dette en fin anledning til å gjøre nettopp det.

Det nye produktet kalles cheesecloth. Osteklut er kanskje det rette ordet på norsk. Stoffet er av 100% bomull og ligner på gas - og skal altså ikke forveksles med ostelerret, som er noe helt annet.
Jeg har sett på nettet at dette er noe som brukes blant annet til scrapping og til dekorering (i tillegg til sitt opprinnelige bruksområde). Men altså også til art quilting.

Stoffet er hvitt, men til dette lille blomsterbildet valgte jeg å bruke litt farge, rett og slett helt vanlig tekstilmaling.
Cheesecloth  er veldig greit å jobbe med og jeg ser for meg mange muligheter til å bruke det som effektstoff i art quiltene mine - både ubehandlet hvit og også med farge.

Rosen er laget av mange små biter. Jeg sparer alltid alle stoffbiter med "litt" størrelse om jeg har festet Steam-a-seam bak dem. De kommer hendig med når jeg en annen gang trenger bare litt av en bestemt farge. Alle bitene til denne art quilten kommer fra "reste-boksen" min. Og mine rester, de er nok ofte så små at andre ville kastet dem uten å blunke.

Denne art quilten er altså bygget opp på den vanlige måten med et bakstykket, vatt og et stoff på toppen. Oppå der igjen har jeg plassert to strimler av cheesecloth. Og applikasjonen er plassert oppå der igjen.
Jeg hadde egentlig tenkt å bruke litt håndsøm for å holde cheesecloth på plass. Men dette er jo en prøvelapp så det er ikke så nøye hvordan jeg gjør saker og ting. Og med et så åpent sinn kan en jo finne på litt av hvert! Dermed brukte jeg symaskinen til også dette - og sting som egentlig er ment til å lage snor-hull med.
  




2 kommentarer: