18. desember 2019

Art quilt-julekort 2019





Jeg kommer fra en svært entusiastisk, ja, kanskje nesten fanatisk julekortfamilie. Jeg kan huske hvordan foreldrene mine hvert år kjøpte inn mengder av Unicef-julekort og satt timevis og skrev kort til inn- og utland. Og det var store mengder det var snakk om. Med til dette hørte også en økende amper stemning... ikke bare bare å organisere dette og skrive alle kortene. Adresser, frimerker, fikk vi kort fra dem i fjor, skal vi sende i år...?

Selv om stemningen ikke alltid var av det beste slaget når foreldrene mine holdt på med skrivingen, hørte dette til de faste juleforberedelsene hos oss. Slik fikk jeg med meg at julekort, ja, det er noe man skal satse litt ekstra på.
"Julekort-kontakt" skal man ikke kimse av. Jeg har på den måten holdt kontakten med flere venner gjennom 50++ år! Og så kom Facebook og kontakten ble gjenetablert på en litt annen måte også. Men julekort, det skriver jeg fortsatt. Ikke like mange som før, men "mange nok".

I fjor laget jeg mitt første art quilt julekort. Det finner du her.
I år hadde jeg "Julekveldsvisa" i tankene mens jeg sydde. Du vet  "... du ser a over taket der a jordmor Matja bor."  Jeg har faktisk bodd i mange år i Ringsaker, Alf Prøysens hjemkommune. To av barna mine er fødd mens vi bodde der og alle har de gått på barneskole der. Og jeg bor fortsatt i distriktet, så jeg har et nært forhold til sangen. Og også salmen - "Julekveldsvisa" ble jo tatt med i den nye versjonen av salmeboken for noen få år siden og står der nå der som salme nr. 64.

Denne gangen laget jeg et firkantet kort. Begge gangene har jeg bestilt kortene hos FotoKnudsen, der har de enkle kort der man kan trykke et lite bilde også på baksiden av kortet.
Blått viser seg ofte å være en vanskelig farge når jeg tar bilder av kunsten min. Jeg er jo intet annet enn en total amatør når det gjelder fotografering, så årsaken ligger gjerne der. Derfor ble julekortene enda mer blå enn originalen, men det gjør ingenting. Det virker jo som at alt har et blåskjær over seg i disse mørke førjulsdagene uansett.

Denne art quilten er en kombinasjon av frihåndssquilting, "thread painting" og frihåndsapplikasjon.
Og jeg har brukt litt Inktense-farger som effekt i/rundt stjernen og  til gulfargen på snøen.

Art quiltene jeg syr til dette formålet kan i prinsippet ha en hvilken som helst størrelse. Men siden jeg syr til et lite postkort tenker jeg tydeligvis veldig smått. Originalens størrelse denne gangen er derfor ikke mer enn 23x23 cm.


𝅘𝅥𝅮𝅘𝅥𝅯♪♩𝆔 du ser a over taket der a Jordmor-Matja bor 𝅘𝅥𝅮𝅘𝅥𝅯♪♩𝆔
Dette er originalen


Julekort 2019






2 kommentarer:

  1. Endå eit nydelig arbeid frå deg!! Og så fint å lese om korleis du lagar dette. God jul til deg frå Mariann på Vestlandet!

    SvarSlett