27. november 2019

Moon River 🌙


Du kjenner sikkert til sangen "Moon River".  Det kan ogsÃ¥ hende at du vet at den ble laget spesielt til Audrey Hepburn som spilte en av sine glansroller i filmen "Breakfast at Tiffany's"  i 1961.
Men har du noen gang satt deg inn i sangteksten? Det hadde i alle fall ikke jeg - før jeg fikk ideen om å sy et bilde til sangen og ble dermed nysgjerrig på hva den egentlig handler om.

Moon river, wider than a mile
I'm crossing you in style some day
Oh, dream maker, you heart breaker
Wherever you're goin', I'm goin' your way
Two drifters, off to see the world
There's such a lot of world to see
We're after the same rainbow's end,
waitin' 'round the bend

My huckleberry friend,
moon river, and me


Melodien er ved Henry Mancini, teksten ved Johnny Mercer.
Du kan høre hele sangen her, sunget av Audrey Hepburn. Dette er originalen, men sangen er jo sunget og spilt inn av mange i løpet av de nesten seksti Ã¥rene den har eksistert.
Elven i sangen representerer livet fra begynnelse til slutt; livets reise, og i sangteksten har man blikket rettet både bakover og framover i tid.
Det finnes mye mer å si om teksten, det er bare å google. For eksempel: hva menes egentlig med "huckleberry friend". Dette og mye annet diskuteres livlig i forskjellige forumer.



Art quilten jeg har sydd er 30,5x30,5cm i størrelse.
Jeg har brukt min egen strimle-teknikk der jeg har lagt smale stoffstrimler oppå et håndmalt bilde.
Jeg har blitt veldig glad i å bruke franske knuter som effekt på art quiltene mine, her finner du dem på himmelen og på speilingen i vannet. Ellers er det en del håndbroderi i midtpartiet (stranden).
Langs kanten har jeg sydd fast bittesmå glassperler. Dette er noe jeg plutselig fant på er også en mulighet - og det blir definitivt ikke den siste gangen jeg gjør dette. Jeg synes at effekten ble rett og slett kjempe fin. Men litt tid tar det jo, å feste slike små perler. Rask telling viser at det er rundt 130 av dem!

Moon River


 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar