2. juni 2019

Toalettmapper


Jeg bruker symaskinen til litt annet også og ikke bare til art quilting.
I det siste har jeg sydd to toalettmapper.

Den første var en bestilling fra en bestemor til sitt lille barnebarn. For et par år siden sydde jeg en toalettmappe til storesøsteren og nå måtte lillesøsteren så klart også få en slik mappe for viktige småfrøken-ting. Akkurat nå er det vel strengt tatt de voksne som har mest glede av disse romslige toalettmappene... inntil videre.

Oppskriften jeg har brukt er den samme jeg har brukt flere ganger før. Her og her finner du eksempler på det.

Og slik ser altså denne nye toalettmappen ut. Det er bomullsvatt mellom stoffene. Jeg frihåndsquiltet over hele motivstoffet og applikerte H-bokstaven på det før jeg festet foret og gjorde resten av mappen ferdig.


Den andre toalettmappen er vel egentlig ikke en toalettmappe, men kan gjerne brukes til det ... eller til en sminkepung ... eller til noe helt annet. I den opprinnelige oppskriften kalles denne en gavepose. Her finner du den.

Denne toalettmappen er en gave jeg skal gi bort. Men først fyller jeg den med noen hyggelige ting en travel småbarnsmamma kan ha glede av.

Siden jeg ikke hadde noen rund strikk i huset, laget jeg hempen av et bånd. Jeg hadde heller ikke noen stifter som var egnet til denne bruken, og valgte derfor å sy bittesmå knapper øverst.
Denne toalettmappen har litt andre mål enn den opprinnelig oppskriften. Jeg er så pass økonomisk av meg at jeg gjerne bruker opp en hel stoffbit om jeg kan. Og her hadde jeg altså en bit som passet akkurat til foret og den fikk dermed bestemme størrelsen på hele toalettmappen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar