12. juni 2019

Fremtid og håp



🕀

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren,
fredstanker og ikke ulykkestanker.
Jeg vil gi dere fremtid og håp.

(Jer 29,11)

🕀


For litt siden holdt jeg på å avslutte mitt forrige bilde, "Nåden pustar", da jeg så at disse ordene fra Det gamle testamentet var postet på Instagram.
Det hender egentlig ganske ofte at inspirasjonen til tekstilkunsten min kommer helt plutselig - og slik gikk det denne gangen også. Etter å ha lest dette var jeg straks i gang med å tenke på en ny art quilt - mens jeg fortsatt sydde på en annen.

Og jeg var nok ikke helt ferdig med det jeg holdt på med da jeg startet forberedelsene til denne art quilten. Noe jeg visste fra starten av var at det ikke er mulig å gjengi så store ord i form av en art quilt. Derfor lot jeg den kunstneriske prosessen ta meg dit den ville og art quilten ble nærmest som en meditasjon over teksten. 

Blått og hvitt ble det naturlige valget for meg. Siden jeg ikke hadde noe egnet bakgrunnsstoff malte jeg det selv med blå og hvit tekstilmaling på hvitt lerret.
Som teknikk valgte jeg den aller mest tidkrevende jeg bruker: jeg klippet/skar smale strimler (1-3mm brede) av stoffbiter med Steam-a-Seam på baksiden. Disse plasserte jeg så en og en på stoffet, ofte med pinsett, strøk dem fast og først etter at hele bunnen var dekket kunne jeg begynne med frihåndsquiltingen. Jeg har ikke tellet, men antar at det er et par tusen strimler på dette bildet.


Jeg får ofte spørsmålet om hvor lang tid jeg har brukt på et bilde. Det er i og for seg ikke så interessant - det er vel sjelden et slikt spørsmål stilles til en kunstmaler - men samtidig viser det jo at mange forstår at det må ligge mye arbeid bak en art quilt. Og det gjør det.
Denne gangen husket jeg å gjøre noe som jeg mange ganger har tenkt at jeg burde ha gjort; jeg har brukt stoppeklokke hver gang jeg har holdt på med dette bildet.

Og derfor kan jeg si at jeg har brukt til sammen 27 timer til hele art quilten fra begynnelse til slutt. Dette innebærer alt fra de første forberedelser med å male stoffet til siste sting da jeg festet navnelappen min bak det ferdige bildet.
Det gikk 14 timer til klipping, plassering og stryking av strimler og 9 timer til frihåndsquiltingen. De resterende timene gikk til festing av kantbånd med maskin- og håndsøm, til løpegangen bak bildet og, ja, noen minutter til navnelappen.
Jeg har tidligere måttet gjette meg til hvor lang tid det tar å lage en av mine art quilter, for det har opptatt og opptar meg egentlig i svært liten grad. Men nå har jeg i alle fall et ordentlig svar å gi til den som spør!

Denne art quiltens størrelse er høyde 40 cm bredde 52 1/2 cm.

"Jeg vil gi dere fremtid og håp" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Jeg vil gi dere fremtid og håp

 

  





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar