25. juni 2016

Eg veit ei hamn


Dette er originalbildet, tatt i Salou i 2010
Det er mange art quiltere som bruker overføring av foto som en av sine "mixed media" teknikker.
Jeg har også gjort det noen ganger, men dette er første gangen jeg har basert hele bildet på ett foto.

Bildet har jeg tatt i Cataluña, i den lille bade-turist-byen Salou. Et morsomt sammentreff er, at da jeg skulle til å skrive dette blogginnlegget, minnet Facebook meg på, at det i dag er 6 år siden jeg og datteren min dro på nettopp denne solferien på Spanias Gullkyst.

Jeg printet bildet på et stoffark, som jeg igjen har festet oppå bakgrunnsstoffet med Steam-A-Seam. Så var det bare å begynne å frihåndsquilte og applikere over bildet. Frihåndsquiltingen dekker hele bildet og også rammen. (Etter at jeg var ferdig, telte jeg over alle snellene med quiltetråd som jeg hadde brukt. Og derfor kan jeg fortelle, at jeg har brukt 14 forskjellige tråder/farger til dette lille bildet!)
Steinene i forgrunnen er klippet ut av ett "steinstoff", som jeg så har frihåndsapplikert på bildet.
Jeg brukte TAP til stjernene ved å fargelegge en liten flate med oljestifter i gult og oransje. Jeg skrapte så av små biter av dette og strøk dem fast på bildet.

Også denne gangen er jeg inspirert av en salme. Det vil si, akkurat denne salmen ble jeg kjent med ved å høre på sangene til gospelkoret Divisi. Den opprinnelige melodien (salme 868 i Norsk salmebok) er laget av Conrad Baden, teksten er ved Bjarne Rabben. Vel og bra det, men jeg har virkelig sansen for Ove I.B. Danielsens toner til samme tekst, sunget altså av Divisi (på platen "Uten grenser"). Divisi har laget også en vakker versjon på engelsk av denne salmen. Den heter "My ship will sail" og finnes på platen "Without borders".


Eg veit ei hamn for meg som heimlaus vankar
og som i livsens storm så lett driv av... 

Eg veit ei hamn der hjarta mitt kan kvile
når det er sårt og veit seg ingen fred...

Eg veit ei hamn, og berre denne eine,
der eg frå strid og naud stig frelst i land...


Hele salmeteksten finner du her ... og selvsagt også i salmeboken.
Og "Eg veit ei hamn" slik jeg liker den, kan du høre på her.

Bildets størrelse er bredde 34 cm og høyde 28 cm.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar