24. oktober 2016

Løvetannens bønn


Så skjedde det igjen! På en tilfeldig nettside falt øynene mine på et vakkert dikt, som fenget meg med en gang. Ganske straks visste jeg at dette måtte det bli en art quilt av.
Diktet er skrevet av Harald Sverdrup og heter Løvetannens bønn.

Jeg ble i grunnen litt forbauset, da jeg skjønte at jeg ikke kjente til mer enn et par dikt av Harald Sverdrup.
Etter å ha lett litt på nettet, fant jeg ut at hans samlede verker kom ut i 2000 - og er selvsagt utsolgt for lenge siden. Unntatt hos antikvariatene da, og dermed gjorde jeg mitt første innkjøp på et nettantikvariat. Nå er jeg en lykkelig eier av Harald Sverdrups Samlede dikt I og II.

Og her er Løvetannens bønn, som sto for første gang i diktsamlingen "Han finner sin elskede" (1953):



Dette har vært et morsomt og spennende bilde å sy.
Så spennende, at jeg rett og slett sydde to bilder!
Det første jeg gjorde, var å sette sammen midtstykket av strimler. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på denne teknikken, der kantene på strimlene forblir "uferdige", og det er altså meningen at de skal frynse seg. Denne teknikken brukte jeg til "Løvetannens bønn 1", mens "Løvetannens bønn 2" ikke har slike frynsete kanter.
Jeg avsluttet med å quilte enkle vannrette streker over hele flaten.

Neste trinn var å sy lappene som rammer inn bildet.
Igjen fikk jeg muligheten til å gjøre noe, som jeg har hatt lyst til lenge, nemlig å sy wonky log cabin-lapper. 
Etter å ha satt sammen disse lappene og sydd dem til selve bildet, frihåndsquiltet jeg rundt hele rammen.

Og enda en ting jeg har hatt så lyst til å prøve, er å "male" på stoff med akvarellblyanter, slik det er forklart for eksempel her.
Jeg tegnet og malte bladene på hvit lerret. Som siste finish brukte jeg Liquitex.
Etterpå klippet jeg bladene ut og applikerte dem på bildet. Jeg var litt spent på hvordan dette ville fungere, men det viste seg å gå veldig bra. Liquitex gjør stoffet litt stivt, og gjør også at kantene ikke frynser seg.
Dette er noe som ga mersmak! Her har en altså en fantastisk mulighet til å tegne/male akkurat det en vil for så å bruke det på art quilter. Kanskje skaffer jeg meg Inktense-blyanter (som damen på filmen iherdig kaller Ink-Intense) - nå har jeg brukt vanlige akvarellblyanter. Men som navnet antyder, har Inktense-produkter mer intense farger. Jeg har funnet slike blyanter blant annet hos Clas Ohlson, men den typen fargestifter som vises på filmen, klarer jeg ikke å finne noe sted på nettet. (Vet du om en norsk forhandler, vil jeg gjerne høre fra deg!)
[Siden jeg skrev dette innlegget, har jeg faktisk fått tak i slike stifter her i landet. Les mer om det her!]

Alle løvetann er frihåndsapplikert. For å få til de modne blomstene med frø (eller som de egentlig heter: fnokk), laget jeg først en gjennomsiktig bakgrunn ved hjelp av hvit stoffmaling. Etterpå frihåndsapplikerte jeg over området, der jeg hadde plassert en del små stoffbiter oppå malingen.
På samme måten laget jeg frøene (fnokkene) i vinden, først litt stoffmaling, så en stoffbit og til slutt frihåndsquilting oppå det hele.

Størrelsen på "Løvetannens bønn 1" er bredde 60 cm, høyde 50 cm.
Størrelsen på  "Løvetannens bønn 2" er 51x51cm.

"Løvetannens bønn 2" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


La de små barn komme til meg
 for de vet ikke hva ugress er



Løvetannens bønn 1


Løvetannens bønn 2



Løvetannens bønn 1

Løvetannens bønn 1

Løvetannens bønn 1

Løvetannens bønn 2

Løvetannens bønn 2









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar