17. januar 2018

I begynnelsen



"Beginnings" er månedens utfordring i Art Quilts-gruppen "min" på Facebook.
Det er alltid spennende å få en slik uventet impuls utenfra, og å se hva slags idé og art quilt jeg ender opp med - om jeg blir inspirert.
Etter å ha gått og fundert på dette temaet i noen dager, dukket Bibelens aller første ord opp i hodet mitt.

Jeg har ingen problemer med å kombinere vitenskapelig forskning og det som står beskrevet i skapelsesberetningen i Bibelen.
Gjør det noe at det er bevist for lenge siden, at verden ikke ble til i løpet av seks dager? Jeg synes at en fin måte å si dette på, er at Gud har villet  verden, gjennom evolusjonen. Og de vakre ordene i Første Mosebok er en god bekreftelse på det - for den som tror.

Da sa Gud: "Det skal bli lys!" Og det ble lys.
Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. 

Med dette lyset i tankene, med denne beskrivelsen av den absolutte begynnelsen, startet altså min kreative prosess.
Jeg har lenge hatt lyst til å sy et bilde i (nesten) bare gule og oransje nyanser - og nå kom anledningen til å gjøre nettopp det.

Bunnen er sydd sammen av små stoffbiter.
Frihånsdquiltingen er gjort med en tråd i oransje nyanser. Jeg valgte å sy buede streker på kryss og tvers over hele bunnen for å skape litt liv og kontrast.
I tillegg har jeg brukt to forskjellige gulltråder for å få bildet til å skinne litt.
Det skinner også litt fra noen små, gule glassperler. Disse har jeg festet midt på alle de små firkantene jeg har frihåndsapplikert oppå bildet helt til slutt.

Den nederste kanten har en bølgete form, mens bildet er rett oppe og på sidene.
Bildets bredde er 59cm og høyden 31-36 cm.

"I begynnelsen" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar