5. januar 2018

Jeg har aldri sett elg



Du har sikkert opplevd dette: en sang setter seg fast i hjernen din og går i reprise dagen lang.
Veldig irriterende noen ganger. Og andre ganger... absolutt ikke.
Og når det gjelder sangen "Jeg har aldri sett elg", var dette ikke noe jeg ergret meg over.  Jeg ble bare nysgjerrig... og da kanskje spesielt på denne merkelige setningen om aldri å ha sett elg...
Heldigvis trenger en ikke lure lenge på noe som helst i våre dager. All informasjon om både "Jeg har aldri sett elg" og gruppen "No.4"  var bare et par tastetrykk unna.

Her kan du høre "No.4" framføre sangen hos Lindmo våren -16.
Hva går så teksten ut på...? At det ikke er noe å skamme seg over, om en ikke har en stor utferdstrang eller eventyrlyst. At "de nære ting" kan være eksotiske nok. At det ikke er noe galt i å ha det trygt og godt i sine hjemlige trakter.

Men for meg er Norge passe
stort og flott og fullt av masse jeg
håper å få se.
Fra høye fjell 
til små kommuner,
dype skoger og blå laguner,
vide vidder og bratte juv,
stavkirker og gravplasser og tun.
Og jeg har aldri sett elg.


Heller ikke jeg kan si at jeg egentlig har "sett elg" - om en ikke regner med en firbent skapning i full fart over E6, som jeg bare så vidt observerte langt, langt borte, en gang for lenge siden.

Sangen levde sitt eget liv i hodet mitt lenge. Jeg hadde definitivt ingen tanker om en art quilt.
Men... veien fra en fin tekst til et bilde er jo som oftest ganske kort. Sangen levde sitt eget liv i hodet mitt, og det gjorde også planer om et nytt bilde. En dag visste jeg bare at jeg ikke hadde noen vei utenom... et nytt bilde skulle det bli!
Hvem skulle trodd at jeg noen gang kom til å sy en art quilt med en elg...! Ikke jeg i alle fall.

Bildet er sydd på et stykke fantastisk flott linstoff, som har ligget og ventet på det rette prosjektet lenge. Og tiden for å bruke det, kom altså nå.
Utgangspunktet for materialvalget var dette: lin og grønne stoffer. For en gangs skyld holdt jeg meg til min opprinnelige plan fra begynnelse til slutt.

Det første jeg gjorde, var å male striper over hele bunnen med grønn- og kobberfarget stoffmaling.
Så var det elgens tur. Bildet fant jeg i en eldgammel dyrebok og overførte det og elgsporene med TAP. (TAP kan du lese mer om ved å klikke på "Transfer Artist Paper" til høyre, under etiketter).
Til slutt kom det mange timer med frihåndsquilting, frihåndsapplikering av skogen og litt håndsøm.

Bildets størrelse er høyde 58,5 cm og bredde 49 cm.
"Jeg har aldri sett elg" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Jeg har aldri sett elg







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar