4. august 2017

En selvportrett-art quilt


Månedens utfordring i art quilt-gruppen på facebook, var for vanskelig for meg, tenkte jeg.
"Sy et selvportrett"... aldri i verden, tenkte jeg.
Det finnes så mange veldig dyktige art quiltere, som har spesialisert seg i portretter og naturtro bilder. Jeg beundrer ofte deres kunst, men har aldri tenkt på å gjøre noe slikt selv. Jeg trives best med det abstrakte.
Men så var det denne utfordringen, da. Jeg kom til å snakke om den til datteren min, som syntes at det var nærmest feigt av meg ikke å prøve noe helt nytt. Og dermed var det gjort ...

Ideen modnet i hodet mitt i noen dager, og jammen meg satte jeg i gang i dag tidlig. Som utgangspunkt ville jeg bruke et svart-hvitt bilde, tatt sommeren 1964 (tror jeg). Da var jeg nesten 4 år gammel.
Jeg begynte med bildet en gang i formiddag, og har visst ikke gjort så mye annet i dag enn dette.
Litt usikker på om det går an å kjenne meg igjen på bildet, men det spiller ingen rolle. Jeg har hatt det så fint mens jeg har holdt på med dette. Og om det ikke ligner helt, så har jeg likevel fått til noe jeg ikke hadde noen tro på at jeg kunne klare. Så da så! 👍

Fotoet er overført til stoff med Transfer Artist Paper (du finner TAP til høyre, på listen over etiketter).
Stoffbitene er plassert og festet oppå det overførte bildet som jeg så har frihåndsquiltet over.
Bakgrunnen med vann fant jeg ut var fineste som den var - med litt frihåndsquilting der også.

Bildets størrelse er 17x17 cm og det er festet på en ferdig kanvas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar