19. juli 2017

Fragile



Det er alltid interessant å finne ut av bakgrunnen til sangene jeg bruker som inspirasjon til art quiltene mine.
Sangen "Fragile" av Sting, både melodien og den korte, men sterke teksten, har jeg alltid likt. Nå har jeg lært at sangen kom ut på platen "...Nothing like the sun" i 1987 og at den er en hyllest til den unge amerikanske sivilingeniøren Ben Linder, som i 1987 arbeidet i Nicaragua med et hydroelektrisk prosjekt. Han ble myrdet av Contras, som fikk politisk og militær støtte både fra Reagan-regjeringen og fra private organisasjoner i USA. Ben Linders bror sa: "My brother's death was not an accident. His death was policy."

Som mange andre sterke sanger, har også "Fragile" levd sitt eget liv siden den ble laget.
Når det gjelder denne sangen, så har jeg alltid tenkt på  livets skjørhet. Mange av oss har erfart at mye, eller kanskje alt, kan gå i stykker i løpet av en brøkdel av et sekund.
"On and on the rain will say how fragile we are..."
Hele sangteksten finner du her.

Da jeg lette etter "Fragile" på You Tube, fant jeg denne versjonen. Slett ikke verst å høre to av mine mange musikk-helter, Stevie Wonder og Sting, synge nettopp denne vakre sangen.
Det er bare å nyte!



Og så litt om selve bildet:
jeg har tegnet/malt hele bunnen til denne art quilten med Inktense-blyanter. Vil du lese mer om dem, kan du velge "Inktense" på listen over etikker til høyre for teksten.
Etter at bunnen var ferdig, oppdaget jeg at baksidens litt duse farger var egentlig det jeg hele tiden var ute etter. Dermed ble baksiden forsiden...
Oppå denne bunnen har jeg så frihåndsapplikert "nettet".
Kanten nede er ikke jevn, men følger kanten av malingen.

Bildets størrelse er bredde 36 cm og høyde ca.58 cm.

"Fragile" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Fragile



Og et lite biprodukt ble det også!
Et gratulasjonskort, der jeg har benyttet meg av noen få av de mange, mange små biter, som ble igjen etter at bildet var ferdig.
Bakgrunnen med rutene er en prøvelapp som jeg for en stund siden brukte til å teste ut Inktense-blyanter.





6 kommentarer:

  1. Hope your readers can understand English. What a great way to be inspired. Using a performing art to inspire your physical fiber art. This piece "Fragile" is sort of a reverse stained glass window look. Pretty! Maybe you could use some fabric from HandDyedFabrics.com? Best to you. Bill Roberts, Cumming, GA, USA

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi! And thank you so much for your kind words!
      I mostly get my inspiration from something written, be it a book quote, a poem, a song text or something else.

      I guess most of my readers understand English. The question is: do you understand Norwegian? ;)

      Slett
  2. Så fint det ble! Og ekstra spennende med en fin sang som inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Jeg ble veldig fornøyd med dette bildet... men når jeg tenker etter, så blir jeg fornøyd med det aller meste jeg lager :D

      Slett
  3. Nei, jeg forstår ikke norsk. Språket har for mange lange ord med mange konsonanter og morsomme små merkene over ordene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ... Well, I'm actually Finnish of origin, so my mother tongue could be even worse for you to cope with!:D

      Slett